Notice: Function WP_Object_Cache::add was called incorrectly. کلید کش نباید عبارت خالی باشد. Please see Debugging in WordPress for more information. (این پیام در نگارش 6.1.0 افزوده شده است.) in /home/mihancac/domains/mihancactus.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 6085

۳ دلیل قهوه ای و خشک شدن برگ گلهای آپارتمانی

وقتی که شاخ و برگ گیاهان شما خشک شده و مرده به نظر می رسند، یک علامت هشدار دهنده خواهد بود که بایستی در نحوه رسیدگی و مراقبت خود، چیزی را تغییر دهیم. در این مقاله به نحوه عیب یابی و جلوگیری از وقوع این مشکل خواهیم پرداخت.
این می تواند کمی سخت باشد که بفهمیم چرا یک گیاه خانگی که قبلا سر سبز و شاداب بوده است، حالا خوب و سالم به نظر نمی رسد. آیا دلیل آن می تواند بیماری یا درجه حرارت بالا و یا مشکل تغذیه گیاه باشد؟
اگر متوجه شدید که نوک برگ های گیاه شما خشک و قهوه ای شده است، این نشان دهنده این است که برخی از شرایط زندگی و رشد گیاه شما از بین رفته است. اگرچه قهوه ای شدن شاخ و برگ ممکن است به چند دلیل روی دهد، اما علت اصلی آن نحوه آبیاری، میزان رطوبت اطراف گیاه و وجود کود زیادی در خاک گلدان می باشد. در این مقاله به چگونگی رفع هریک از مشکلات رایج گیاهان خانگی که نوک برگ های آنها قهوه ای شده است، خواهیم پرداخت.

۱- عادات نادرست آبیاری:
قهوه ای شدن نوک برگ های گیاهان آپارتمانی اغلب نشان دهنده این است که شما بایستی در روش آبیاری خود تجدیدنظر کنید. اگر یک گیاه برخی مواقع بیش از اندازه آبیاری شود و سپس تا آبیاری بعدی خاک آن خیلی خشک شود و سپس خیلی کم و بصورت قطره ای آبیاری شود، نوک برگ های آن قهوه ای خواهد شد. به استثنای ساکولنت ها، اکثر گیاهان خانگی رطوبت مداوم را ترجیح می دهند. بجای اینکه یکبار آنها را غرق آب کنید، در دفعات بیشتر و میزان آب کمتر خاک آنها را بطور مداوم مرطوب نگه دارید. اغلب بهتر است آبیاری را تا جایی ادامه دهید که آب از سوراخ های زهکشی زیر گلدان خارج شود. سپس ظرف زیر گلدان را خالی کنید تا گلدان در آب قرار نگیرد که باعث پوسیدگی ریشه ها و ایجاد مشکلات جدیدتری شود.


۲- کمبود رطوبت:
قهوه ای شدن نوک برگ ها می تواند در اثر کمبود رطوبت نیز باشد. بیساری از گیاهان خانگی معمولا بومی مناطق جنگلی هستند بنابراین اگر فضای خانه بسیار خشک می باشد، روزانه گیاهان خود را با اسپری کردن آب برروی آنها مرطوب نگه دارید. نگه داشتن گیاهان آپارتمانی در کنار یکدیگر می تواند به حفظ رطوبت آنها کمک کند. همچنین می تواند با قرار دادن گلدان ها برروی یک لایه سنگ ریزه در کف یک سینی کم عمق و افزودن آب برروی آنها، رطوبت را کمی بیشتر کرد. با این کار و با تبخیر شدن آب درون سینی، آب و هوایی مرطوب برای گیاه ایجاد خواهد شد که به رشد و سرسبز و شاداب ماندن برگ ها کمک زیادی خواهد کرد.


۳- تجمع نمک در خاک:
قهوه ای شدن نوک برگ ها همچنین می تواند در اثر تجمع نمک های حاصل از کود ها و یا حتی املاح موجود در آب باشد که به مرور زمان در خاک گلدان ها تجمع می کنند. اکثر گیاهان گلدانی هر چند وقت یکبار برای رشد خود به کمی کود نیاز دارند درست همانند بدن ما که به ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارد. اما باید به این نکته توجه داشت جذب آنها کمی زمان می برد و مصرف زیادی آنها نیز خوب نیست. حتی زمانیکه گیاهان خود را به میزان کافی تغذیه می کنید، باز هم این نمک ها در مخلوط خاک گلدان شما تجمع می کنند که عدم آبیاری مناسب (بایستی به اندازه ای آب استفاده کرد که از سوراخ های زیر گلدان آب خارج شود) باعث بدتر شدن این موضوع می شود. این یکی موضوع یکی از دلایلی است که بایستی هر چند وقت یکبار خاک گلدان را تعویض کرد. آب های دارای املاح زیاد یکی از دلایل قهوه ای شدن نوک برگ ها می باشند، پس بهتر است برای آبیاری گیاهان خود از آب مقطر و یا آب تصفیه شده استفاده کنید.

علت سفیدی خاک گلدان
توصیه: کوتاه کردن قسمت های قهوه ای شده برگ ها!
به محض اینکه موارد فوق را اصلاح کردید، گیاه شما بایستی شروع به رشد مجدد و تولید شاخ و برگ جدید و سالم کند. درمورد برگ هایی که هنوز نوک آنها قهوه ای می باشد، می توانید قسمت های مرده برگ را با یک قیچی بدون اینکه به گیاه صدمه ای وارد کنید، ببرید. درمورد برخی گیاهان که دارای شاخ و برگ بلند و تسمه ای می باشند، مثل گیاه عنکبوتی سعی کنید برش ها را به نحوی انجام دهید که شکل طبیعی برگ ها نیز حفظ شود (برش های مورب). با اینکار گیاه شما تا زمانی که شاخ و برگ تازه پیدا می کند، سرسبز و شاداب به نظر خواهد رسید.

نویسنده: یوسف رحیمی آخوندزاده
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

28 دیدگاه برای “۳ دلیل قهوه ای و خشک شدن برگ گلهای آپارتمانی

  1. مهدخت گفته:

    سلام من گیاه آپارتمانی مدتی هست خریداری کردم و ب این روز افتاده میخوام ببینم میتونم از این وضعیت نجاتش بدم ؟اول هوای سرد بود بعد رفت تو هوای گرم اینجوری شد مجدد برش گردوندیم ،هوای گرم ولی بازم گل ب اولش برنگشت آب هم گفته بودن هفته ای یکبار نصف لیوان که بهش میدادیم،نور گفته بودن کم که نور شدید بهش نمی‌خورد ،ی مدت کوتاه نور بیشتر و هوا گرم تر بود براش که پژمرده شد ولی وقتی مجدد به آب و هوای قبلی برش گردوندیم ،هیچ تغییری نکرده

    https://s6.uupload.ir/files/16474999847531490918163309347529_jywf.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، به گیاهتون شوک وارد شده جابجایی وانتقال به محیط گرم یا سرد بایدبمرور زمان انجام بشه وبیکباره گیاه رو از جای گرم به محیط سرد انتقال ندید همینطور برعکس، تمام اون برگها خواهند ریخت، خاک هم خشک هست گیاه رو بصورت کامل ابیاری کنید یا میتونید گلدان رو داخل یک تشت اب بگذارید تا بصورت کامل سیراب بشه وچند روزی کاور کنید تا رطوبتش تامین بشه، ابیاری رو هر زمان خاک کامل خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه، یک بار هم با محلول جلبک دریایی ابیاری کنید. ریشه ها سالم باشه مجددشروع به رشد میکنه. گیاهتون میخک ژاپنی هست.

  2. یسنا گفته:

    سلام من ی گل رویال عروس دارم که برگهای پایینیش خشک میشه و برگاش ریز شدن دلیلش چیه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستیدتا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. fmohararzadeh گفته:

    و مشکل دیگه گیاه دیفن هستش که اونم لبه برگاش حالت سوختگی خشک گرفته به پنجره نزدیکه و نور خوبی دریافت میکنه اب اضافی از گلدان خارج میشه و ته گلدان از پوکه استفاده شده و دو هفته یکبار ابیاری میشه و روی برگا افتی مشاهده نمیشه
    ببخشید نمیدونم از کدوم قسمت عکسو ارسال کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      زیر قسمت ارسال پیام گزینه ارسال عکس هست از اون قسمت میتونید عکس ارسال کنید یا از یو اپلود استفاده کنید عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. fmohararzadeh گفته:

    سلام وقتتون بخیر. فیلودندورن من روی همه برگاش سوراخ با فرم شمشیری ایجاد شده حتی جدیدترین برگش و بزرگترین و قدیمی ترین برگش هم لبه هاش حالت سوختگی داره، گیاه از پنجره فاصله داره ولی نورگیر هستش و گیاه در این چند ماه زمستان به طور کاملا غیرمستقیم نور زیاد دریافت کرده گیاه رو هر ده روز یکبار ابیاری میکنم چون گلدان عمق زیاد داره و زهکشی خوب داره و اب زیادی از گلدان خارج میشه و نمیذارم اب در زیر گلدانی باقی بمونه، ماهی یکبار کوددهی انجام میدم و روی برگهارو پاک میکنم و افتی روی برگها وجود نداره.ممنون میشم مشکلش رو بفرمایید،عکس هم ارسال میکنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، عکس واضح از گیاه وبرگها وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  5. محیا گفته:

    سلام خدمت کارشناس محترم ، من گل سنگی دارم برگهاش از نوک دارن خشک میشن و بقیه ی برگ ها هم رنگشون تغییر کرده آبدهی هم هرروز میدم ولی کم در حد یک استکان ، تشخیصتون چی هست و چه شرایطی بهترین هست برای نگهداری این گل ؟ ممنون میشم پاسخگو باشید ?

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، ابیاریتون درست نیست، ابیاری رو بصورت کامل انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه وزمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید، رطوبت محیط رو هم با جزیره زیر گلدانی افزایش بدید.

  6. محبوب گفته:

    سلام کارشناس محترم
    گیاه قهوه من دو ماهی میشه نوک‌برگهاش داره سیاه میشه
    پشت پنجره شرقی هفته ای یکبار آبیاری و غبارپاشی با آب بدون کولر دو هفته ای یکبار بصورت دوره ای فقط یکی از کودهای ۱۲۱۲۳۶یا ۲۰۲۰۲۰ و یا کود مخصوص برگدهی میدم نمی‌دونم چکار کنم که برگ‌هاش سیاه نشن لطفا راهنمایی بفرمایید
    https://s4.uupload.ir/files/0360c1c4-e392-4d81-a66b-875686d6d485_qz0y.jpeg
    گیاه آواتا هم خیلی داره بلند میشه از پایین هرس کنم نمیخوام اینجوری بلند بشه دوست دارم حالت بن سایی بگیره و قرمز رنگ شدنش طبیعیه؟ماهی یکبار کود ساکولنت میدم
    https://s4.uupload.ir/files/d92dcae7-990f-4a0d-bef8-a30f397cf7c4_qx48.jpeg

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،گیاهتون افت داره روی برگها قسمتهای سفیدی وجود داره که بیشتر شبیه شپشک ارد الود هست پشت برگها رو هم بررسی کنید وتمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو حذف فیزیکی کنید و تهویه محیط رو بالاببرید وگیاه رو دو بار بافاصله یک هفته بامحلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید، بعد از بهبود کامل با کود اهن ماهی یک بار تقویت کنید کوددهی روسعی کنید بصورت منظم انجام بدید.
      در مورد کراسولا بله میتونید هرس کنید قرمز شدن برگها بدلیل نور زیاد هست وطبیعی هست مشکلی وجود نداره، تمام گیاهانی رو که اطراف گیاه قهوه وجود داره رو هم از نظر وجود افت بررسی کنید وگیاه الوده رو جدا از سایر گیاهانتون نگهداری کنید وحتما تهویه محیط رو بالاببرید.

      • محبوب گفته:

        سلام مجدد شپشک آرد آلود نیست مثل شکرک هستن و دست میزنم خشکن میریزن الان سم دیازینون داشتم زدم بهش انگار خیس خوردن برگ‌های جدیدش که می‌خواد دربیاد جفتی با یک روپوش قهوه ای روشن بهم وصلن فکر می‌کنم همونها روش میمونه پشت بعضی برگ‌ها چیزی نبود.
        تشخیصتون چیه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          درود، سمپاشی با محلول حشره کش رو یک هفته دیگه مجدد تکرار کنید وتوضیحاتی رو که درنظر قبلی براتون نوشتم رو انجام بدید. سعی کنید ابیاری رو منظم انجام بدید وابیاری رو با اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

  7. سیاوش کشاورز گفته:

    سلام. من و همسرم هر دومون علاقه زیادی به گل داریم تعداد گلهای زیادی تو حونمون داریم.از همه نوع دارم. خداروشکر همشون خوب بودن اما یک ماهی هس یه درد مشترک افتاده داخلشون و داره خشکشون میکنه. اینجوریه که دورتا دور برگ های گل شروع میکنن به خشک شدن همینجوری پیش میرن تا به وسط برگ و بعدا به ساقه و در اخر کامل گل خشک میشه. همه اینا طی چهار یا پنج روز اتفاق افتاد. تا الان شیش هفتا از گلهام دقیقا به همین شکل خشک شدن. گلها پشت پنجره رو زمین هستن و نور مستقیم افتاب بهشون نمیخوره. فقط روشنایی روز از پنجره بهشون میرسه.دما هم دیگه کولر روشنه تو خونه و ابیاری هم ۳ روز یبار. خاهش میکنم راهنماییم کنین. ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود رطوبت محیط وباد کولر باعث این مشکل میشه،میتونید تمام گیاهان رو به اتاقی که کولر نداره انتقال بدید ورطوبت محیط رو افزایش بدید ویا گیاهان رو از باد کولر محافظت کنید.

  8. محمود گفته:

    سلام و عرض حسته نباشید
    یه گل پوتوس ابلق دارم حدود ۳ هفته است که برگ هاش ابتدا نارنجی و اکنون قهوه ای و در حال از بین رفتن است، میخواستم بررسی کنید مشکلش چیه؟
    https://uupload.ir/files/8xoy_400101700011_383923.jpg
    https://uupload.ir/files/3m63_400090900812_388406.jpg
    https://uupload.ir/files/zlxk_400086500110_393666.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟بتازگی محیط نگهداری یا گلدان یا خاک گیاه تغییری داشته؟

      • محمود گفته:

        سلام پشت پنجره رو به افتاب گذاشتم و ۲ماه پیش که خریدم چون خاک ان کم بود مقداری خاک رس روی خاک گلدان که عمدتا کود برگ بود اضافه کردم لطفا راهنمایی فرمایید باتشکر

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، حتما نور رو فیلتر کنید نور زیاد باعث سوختگی برگها شده پتوسها به نور متوسط نیاز دارند میتونید کمی با فاصله از پنجره هم نگهداری کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه ‌شما،گیاه زیپلین (موسی در گهواره) هست، از طریق قلمه وپاجوش تکثیر میشه شرایط نگهداری نور پشت پنجره شمالی رو میپسنده،نور متوسط،ابیاری هر وقت سطح خاک یک بند انگشت خشک شد.

  9. zara گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم
    اسم این گیاه رو اگر لطف کنید ممنون میشم.سینگونیوم هست ؟
    این گیاه رو چندشاخش حدود یک ماه توی اب گذاشتم تا ریشه زد و بعد منتقلش کردم به گلدون ولی با اینکه حدود سه هفته گذشته اصلا حالش خوب نیست.توی اب خیلی سرحال بود حتی برگ جدید هم میداد ولی توی گلدون کلا بی حاله و نوک برگاش زرد شدن.به فاصله نیم متری از پنجره شرقی هست و نورخوب و فیلترشده هم داره .هفته ای یکبار هم ابیاری میشه.خاکی هم که براش استفاده کردم کود برگ و خاک باغچه است به صورت تقریبا پنجاه پنجاه. در کنار گلهای دیگه هست و برای رطوبتش هم هر دوروز یکبار از راه دور غبار پاشی میشه . ممنون میشم برای حل مشکلش راهنمایی بفرمایید.عکس دوم از برگای تازه باز شده هست که بیحال و کمرنگ هستن.
    https://uupload.ir/files/wfqu_img_20201014_193251.jpg
    https://uupload.ir/files/odq_img_20201014_190900.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ریشه هایی که داخل اب رشد میکنند از ریشه هایی که داخل خاک رشد میکنند ضعیفتر هستند وانتقال گیاه باریشه های زیادی که داخل اب رشد کردن داخل خاک باعث این مشکل میشه ، ریشه ها داخل اب که سه سانت شد باید داخل خاک انتقال میدادید خاکش هم سنگین هست بهتر بود مقداری خاک رو سبک انتخاب میکردید. فعلا به این صورت نگهدارید چون تعویض مجدد خاک به ریشه های گیاه اسیب وارد میکنه.ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید، میتونید برای پیشگیری از قارچ یک بار خاک روبا محلول قارچ کش ابیاری کنید. تمام اون برگها زرد وخشک خواهند شد با ادابته شدن ریشه ها داخل خاک گیاه شروع به رشد میکنه وبرگهای جدید سالم خواهند بود یک ماه بعد از استفاده از محلول قارچ کش با کودهای کامل بصورت رقیق شده گیاه رو تقویت کنید.

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما بله گیاهتون سینگونیوم هست، ترکیب مناسب خاک برای این گیاه مخلوطی از خاک برگ، تورب (پیت ماس) و خاک ماسه ای، بله بهتر هست اواسط اسفند ماه یا اوایل بهار خاک رو تعویض کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.