انواع گونه‌ های گیاه آدنیوم

انواع گونه‌ های گیاه آدنیوم

گیاه آدنیوم به دلیل گل‌های رنگی و زیبا همچنین شکل تنه زیبای آن محبوب می‌باشد. نگهداری از آن آسان بوده و از طریق بذر و قلمه می‌توان آن را تکثیر کرد. آدنیوم به طور کلی به شش گونه اصلی تقسیم می‌شود ولی گونه‌های هیبرید آن با رنگ گلهای مختلف نیز وجود دارد. بریم در ادامه این گونه‌های زیبا را باهم بررسی کنیم.

 

انواع گونه‌های اصلی گل آدنیوم عبارتند از:

  • آدنیوم عربیکوم Adenium arabicum
  • آدنیوم آبسیوم Adenium obesum
  • آدنیوم بوهمیانیوم Adenium boehmianum
  • آدنیوم مولتیفلوروم Adenium multiflorum
  • آدنیوم اسوازیکوم Adenium swazicum
  • آدنیوم سوکوترانیوم Adenium socotranum

ممکنه اسم‌های فارسی درست نوشته نشده باشند شما اسم‌های اصلی و لاتین را در نظر بگیرید.

Adenium arabicum این گیاه به دلیل نحوه رشد و شکل برگ‌ها و شیوه گلدهی معمولاً برای تهیه بونسای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌ها سطحی پهن و حالتی چرمین دارد. تنه معمولاً شکلی کلفت جالب می‌یابد و از نظر ظاهری بین تنه اصلی و شاخه‌ها چندان تفاوتی وجود ندارد. پوسته ارغوانی مایل به قهوه‌ای تیره است و گل‌های این گیاه صورتی الی صورتی مایل به قرمز هستند.
آدنیوم عربیکوم

Adenium obesum همان‌طور که اشاره شد از بین گونه‌های این گیاه گونه آدنیوم آبسیوم یا اوبسیوم بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه در زبان انگلیسی Desert Rose یا رز صحرایی خوانده می‌شود. که در ادامه بیشتر به معرفی این گونه می‌پردازیم.

آدنیوم اوبسیوم

Adenium boehmianum گیاهی سمی که بومی مناطق خشک شمالی کشور نامیبیا و نواحی جنوبی کشور آنگولا است. مردم این نواحی با جوشاندن ریشه، شیره گیاه را خارج کرده و از سم تهیه شده بدین طریق در شکار حیوانات استفاده می‌کنند شاید به همین دلیل نام انگلیسی این گیاه Bushman poison می‌باشد. برگ‌ها فقط در طی سه ماه بر روی گیاه است و در انتهای شاخه‌ها شکل می‌گیرد و گل‌ها نیز برای چند هفته در طی زمستان ظاهر می‌شوند. البته توجه داشته باشید که زمستان این کشورها هوایی گرم دارد.

Adenium boehmianum

Adenium multiflorum درختی با قامت کوچک است که به نواحی مرکزی و شرقی آفریقا تعلق دارد و از سم آن برای شکار ماهی استفاده می‌شود. همچنین برخی از انواع این گیاه نیز به شکل زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Adenium multiflorum

Adenium swazicum این گیاه بومی آفریقای جنوبی است. گیاهی گل‌دار و زیبا که گاهی به عنوان گیاهی زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Adenium swazicum

Adenium socotranum این گیاه به ارتفاع حدود ۴ متر نیز می‌تواند برسد و قطر تنه اصلی نیز می‌تواند به حدود ۱٫۸ متر دست یابد. در واقع این گیاه جز بزرگ‌ترین انواع آدنیوم است. گلهای صورتی رنگ برای چند هفته در بهار ظاهر می‌شود.

Adenium socotranum

از آنجایی که گونه آدنیوم آبسیوم Adenium obesum بیش از سایر گونه ها مورد استفاده و توجه قرار دارد مشخصات ظاهری آن را در ادامه می‌آورم. این گیاه معمولاً همیشه سبز است اما در طبیعت و زمانی که دوره‌های خشکی وجود دارد برگ‌هایش خزان کرده و با بهبود شرایط رطوبتی محیط مجدداً برگ‌ها رویش می‌کنند. البته سرما نیز می‌تواند موجب ریزش برگ‌های گیاه شود. این گیاه به شکل بوته رشد می‌کند و به ارتفاع حدود ۱ تا ۳ متر می‌رسد قسمت پایین تنه متورم است.
برگ‌ها اکثراً در قسمت‌های بالای ساقه شکل می‌گیرند و بافتی چرمین، طول ۵ تا ۱۵ سانتیمتر و عرض ۳-۰٫۳ سانتیمتر دارند. گل‌های شیپور مانند آن ۲ تا ۵ سانتیمتر طول و ۴ تا ۶ سانتیمتر قطر با ۵ عدد گلبرگ دارند که به شکل طبیعی به رنگ قرمز الی صورتی می‌باشند اما رنگ سفید نیز در بین آنان یافت می‌شود همچنین گل‌های دورنگه(هیبرید شده) نیز وجود دارند. زمان گلدهی بسته به شرایط رشد از اواخر زمستان تا اواسط بهار است و گاهی حتی قبل از اینکه گیاه بعد از اتمام دوران رکود خود برگ بدهد گل‌ها شکوفا می‌شوند. امروزه نگهداری این گیاه به شکل بونسای رواج یافته است. از دیگر نام‌های انگلیسی این گیاه می‌توان به Sabi star, Kudu, Mock azalea, Impala lily, Desert rose اشاره کرد.

برای آموزش نگهداری از گیاه ادنیوم اینجا کلیک کنید.

در تصاویر زیر تنوع رنگ در ارقام مختلف گیاه آدنیوم. بسیاری از گیاهانی که مشاهده می‌کنید حاصل از عمل دو رگه گیری (هیبرید سازی) هستند.

آدنیوم هیبرید آدنیوم هیبرید آدنیوم هیبرید آدنیوم هیبرید آدنیوم هیبرید

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “انواع گونه‌ های گیاه آدنیوم

  1. piadehkoohsar گفته:

    سلام جوانه های بذری کاکتوس رو هر چند هفته باید کود دهی کرد؟ و از چند ماهگی بذر ها کود دهی انجام میشه؟

  2. Ali گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    یکی از دوستان یک ادنیوم بالغ از یه شهری برام کادو اورد، اون رو جایی گذاشتن که نور و دما خوب بود، آب یاری هم وقتی سطح خاک خشک میشد، تا دو هفته همه چیزش خوب بود ولی این هفته تمام برگ های ریخته و فقط خود تنه مونده.

    شما چه راه کاری پیشنهاد میکنید؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری رو باید هر زمان خاک کامل خشک میشد انجام میدادید احتمالا ریشه های گیاه پوسیده شده بهتر هست گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  3. مهدی عیدی گفته:

    سلام
    من سال ۹۷ بذر آدنیوم ابسیوم و نخل میهن کاکتوس رو کاشتم
    الان بعد سه سال دارمشون
    خیلی عالی هستید??????????

  4. Armin گفته:

    سلام و عرض ادب

    ببخشید گفته بودید سه شنبه هفته ای که گذشت بروز میکنید
    پس چرا بذرای جدید رو شارژ نکردید؟
    ممنون میشم اگه زمان دقیق بروز رسانی رو اطلاع بدید.

  5. Ali گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    عیدتون مبارک

    من بذر آدنیوم ابسیوم رو کاشتم و الان حدودا یک ماهشونه
    بعضی از جوونه ها برگاشون زرد و پژمرده شدن
    شرایط نگهداری هم تویه پیتماس کشت شده و هر دو هفته روشون قارچکش اسپری میکنم
    قدیم تویه خونه لب پنجره بود که نور کافی نداشت الان تویه حیاط گذاشتم که حدود دو تا سه ساعت نور آفتاب ساعت ۱۰ تا ۱۲ رو داره و درب مات هم باعث میشه نور فیلتر بشه
    هوادهی هم روزی نیم ساعت به صورت غیر منظم.

    دلیلش چی میتونه باشه و باید چیکار کنم؟
    و برای یک ماه و اندی رشدشون چطوره بنظرتون؟

    https://s19.picofile.com/file/8433522126/20210513_182230.jpg

    https://s18.picofile.com/file/8433522150/20210513_182431.jpg

    https://s19.picofile.com/file/8433522168/20210513_182345.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، عید شما هم مبارک، رشدشون خوب هست نور رو حتمافیلتر کنید نور زیاد یا مستقم باعث افتاب سوختگی برگهای گیاهتون شده.

      • Ali گفته:

        باشه حتما
        ولی هوادهی به چه صورت باشه؟
        اخه فکر میکنم با کاکتوسا یکم فرق داشته باشه من مقاله هارو کامل خوندم ولی خب چون شرایط نگهداری و بقیه مواردو به شما گفتم، نظر به این شرایطم توصیه شما چیه؟

        • کارشناس 2 گفته:

          روزی یک ساعت هوادهی کنید، در ساعاتی که نور روی بستر است درب رو به ارامی از یک قسمت باز کنید تا داخل بستر دم نکنه، زیاد گرم بشه باعث پختگی جوانه ها میشه نور رو حتما فیلتر کنید از روی درب هم افتاب سوخته میشن.

دیدگاه‌ها بسته شده است.