آیا گیاهان مغز دارند؟

آیا گیاهان مغز دارند؟

آیا می‌دانستید که درختان و سایر گیاهان مغز دارند، از خود دفاع می‌کنند، می‌شنوند، می‌تپند و به یکدیگر پیام می‌فرستند؟

ارتباط برقرار می‌کنند؟

به گفته پیتر ولبن، کارشناس جنگل، درختان می‌توانند اعضا خانواده خود را تشخیص دهند و درخت مادر با لمس ریشه‌ها می‌فهمد کدام نهال از تبار او است.
درختان از نونهال‌های خود مراقبت می‌کنند و با ترشح ترکیبات قندی حافظه خود را به آنها منتقل می‌کنند.

 

درختان می‌شنود؟

شواهدی هست که گیاهان می‌شنوند. “رشادی” گیاهی است که وقتی کرم ابریشم برگ‌هایش می‌خورد، از صدای خوردن متوجه می‌شوند و با ترشح مواد شیمیایی از خود دفاع می‌کند. اما همین گیاه صدای باد یا صداهای بی ضرر را نادیده می‌گیرد.

جریان خون در درختان

آب برای درخت و گیاهان مانند خون برای انسان است. مثل قلب ما که خون را پمپ می‌کند، درختان هم آب را در تمام اندام‌های خود پمپ می‌کنند و بجای دقیقه‌ای ۶۰ تا ۹۰ بار، هر چند ساعت یک مرتبه آب در اندام‌های درخت به جریان می افتد.

به یکدیگر پیام می‌فرستند؟

ارتباط درختان شامل ارسال پیام هشدار به یکدیگر نیز هست. وقتی که درختی دچار آفت می‌شود، یا کمبود آب را احساس می‌کند، دیگران را از طریق شبکه ریشه‌ای مطلع می‌کند.

آیا درختان درد هم می‌کشند؟

فعلاً به طور دقیق اثبات نشده ولی با این شرایطی که توضیح داده شد به احتمال خیلی زیاد آنها درد را نیز احساس می‌کنند.

آیا گیاهان مغز دارند؟

آیا گل‌های آپارتمانی و کاکتوس‌ها هم می‌توانند بشنوند، حس کنند و ارتباط برقرار کنند؟

بله به احتمال بسیار زیاد تمامی گیاهان دارای این شرایط گفته شده هستند. شاید کاکتوسها و سایر گیاهان آپارتمانی هم مانند سایر گیاهان به محیط اطراف واکنش نشان می‌دهند، ممکن است بشنوند، حس کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

آیا گیاهان مغز دارند؟

هر چیزی که بتواند یاد بگیرد، حس کند، ارتباط برقرار کند و بشود مغز دارد. البته هنوز مطالعات زیادی لازم است تا بتوانیم از نحوه عملکرد و واکنش گیاهان اطلاعات کاملی به دست بیاوریم.

ممکن است بپرسید پس چرا ما متوجه واکنش گیاهان به محیط اطراف نمی‌شویم؟

چون گیاهان هزاران بار کندتر از جانوران به محیط عکس‌العمل نشان می‌دهند. به گفته پیتر ولبن، کارشناس جنگل، هر یک از درختان و گیاهان دارای شخصیت و حالات خاص خود هستند. پس این موجودات باهوش و پیشرفته را دست کم نگیریم.

 

منبع: بی بی سی
ویرایش شده در میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

25 دیدگاه برای “آیا گیاهان مغز دارند؟

  1. فرهاذ گفته:

    سلام به لطف شما و راهنمایی شما تمام پک کاکتوس هام جوانه زده فقط یک سوال مهم دارم من فیسالیس کاشتم سریع هم جوانه زد اما به مرور زمان جوانه ها نازک و از بین رفتند چکار کنم منو راهنمایی کنید ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ممنون از شما،کاشت خودتون اصولی بوده که نتیجه خوبی گرفتید، برای فیسالیس باید در محیط پرنوری نگهداری کنید وخاک رو مرطوب نگه دارید.

  2. khaledian.z3 گفته:

    سلام ببخشید بذرهای استریاس میراکل و نیشیکی ابلق و میکس های ویژه کی دوباره شارژ میشه؟

  3. فرهاذ گفته:

    سلام و ممنون از وقتی که برای پاسخ دادن میگذارید در خصوص بذر دراگون اگر ان را در یخچال چند روز سرمادهی بشه بهتر جواب میده و سوال دیگه خیساندن ۴۸ ساعته یا بیشتر قبل از کشت بذر باعث خفگی بذر نمیشه ؟
    با تشکر و سپاس فراوان

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ممنون از توجه شما، برای سرمادهی بهتر هست حداقل دو ماه داخل یخچال بمونه، در مورد خیس کردن بذر مشکلی بوجود نمیاد میتونید موقع کاشت انجام بدید.

  4. فرهاد گفته:

    با عرض سلام و ادب و تشکر از پاسخ های سریع و کامل یکی دیگه از دانه های دراگون هم سبز شد من دانه ها را در خاک کاکتوس اماده و پیت ماس و پرلیت استفاده کردم به نسبت ۷۵ خاک کاکتوس ۲۵ درصد پیت ماس و پرلیت استفاده کردم خواستم بدونم برای در جابجاییاگه فقط از خاک کاکتوس اماده استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ممنون از شما، بهتر هست حداقل تا شش ماهگی داخل همین بستر بمونند وجابجا نکنید، بله از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید.

  5. صابر گفته:

    سلام خسته نباشید. ببخشید تنه جوش های این ژمینو را میشه روی خاک ریشه دار کرد یا خیر؟!

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،بله میشه،فقط هنوز کوچک هستند صبر کنید کمی بزرگتر بشن بعد جدا کنید.

  6. Farzane گفته:

    سلام وقت بخیر. من یک قلمه از گیاه گل مرجانی تهیه کردم و ریشه نداشت. کاشتم.ایا میگیره یا باید کار دیگه ای بکنم؟
    کنار پنجره با نور کافی گذاشتم.برگ های پایینی زرد شده ند.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،خاکش مناسب نیست بهتر هست از ترکیب خاک متخلخل استفاده کنید تا زودتر ریشه بزنه برگهای پایینی رو جدا کنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست نده بعد از شروع به رشد میتونید به محیط پرنوری انتقال بدید.

  7. گیو گفته:

    سپاس ، مطلب خیلی جالبی بود که قبلأ نمیدونستیم بازم از این مطالب مفیدتون بذارید تا با نحوه زندگی گیاهان بخصوص گیاهان آپارتمانی بیشتر آشنا بشیم

  8. فرهاد گفته:

    سلام من دراگون بذر میکس کاشتم از بین ۱۲تا بذر یکی سبز شده که عکسش را میفرستم لطفا من را راهنمایی کنید چرا بقیه بذر ها سبز نشدن ولی یکی از انهادبا گذشت ۶ روز جوانه زده ایا میتوانم ان را به گلدان دیگری الان انتقال دهم لطفا کمکم کنید خیلی زحمت کشیدم بعد از ۶ ماه کاشتن و خراب شدن الان یکی سبز شده

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شش روز زمان کمی هست عجله نکنید بقیه هم سبز میشند، بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

      • فرهاد گفته:

        سلام ممنون از پاسخ گویی شما.بنده زاهدان هستم امیدوارم چون خیلی زحمت کشیدم . الان این یکی که سبز شده وتا اکنون ۶ روز از ان میگذره میتونم همین یکدونه رو از خزانه به گلدان انتقال بدم ؟ و سوال دیگه اینکه از گلدان سفالی استفاده کنم یا پلاستیکی ؟

        • کارشناس 1 گفته:

          درود ،ممنون از شما، بهتر هست جوانه رو جابجا نکنید، وداخل همین بستر نگهداری کنید، اگر جابجا بشه چون ریشه ها ضعیف هست از بین میره بستر رو در محیطی که نور وتهویه مناسب ودمای ایدالی داره نگهداری کنید. برای کاکتوسها گلدان پلاستیکی بهتر جواب میده.

  9. حسن زاده گفته:

    این دوتا از شاخه هاشه که کاملا چروکیده شده گیاه پشت پنجره و نور کافی دارد ولی گیاه بنظرم ریشه های خیلی کمی دارد

  10. حسن زاده گفته:

    سلام این کاکتوس گل سنگم داره چروکیده میشه و ظرف مدت یه روز دوتا از شاخه هاش خشک و چروکیده شد بقیشم داره چروکیده میشه فکر کردم از ابیاریه.ابیاری رو بیشتر کردم علاج نشد لطفا راهنمایی کنین ممنون

  11. mhrezamohammadi گفته:

    بسیار عالی ، خیلی جالب بود ، ممنون از تیم میهن کاکتوس بابت گردآوری و نشر این مقاله.

دیدگاه‌ها بسته شده است.