درخت ۴۸۵۰ ساله، کاج متوشلخ کهنترین درخت جهان

کهنسالترین درخت دنیا

کاج متوشلخ کهن‌سال‌ترین درخت تأییدشده در دنیا است، نام این درخت به علت عمر طولانی متوشلخ از پیامبران بنی‌ اسرائیل انتخاب شده‌ است. آزمایش‌های علمی تأیید کرده‌اند که این درخت ۴٬۸۵۰ سال عمر دارد(امروز ۱۰ اسفند ۱۴۰۰) این درخت از نوع کاج زبرمیوهٔ غربی می‌باشد که در ناحیهٔ کوه‌های سفید شهرهای اینیو، کالیفرنیا در آمریکا قرار دارد.

گونه Great Basin bristlecone pine (کاج زبرمیوه غربی)
موقعیت Ancient Bristlecone Pine Forest, in the White Mountains، شهرستان اینیو، کالیفرنیا
مختصات ۳۷°۲۲′۴۶″شمالی ۱۱۸°۰۹′۴۲″غربی

کاج متوشلخ، ۴٬۷۹۰ ساله بود که توسط ادموند شولمن و تام هارلان برای گمانه‌زنی در رابطه با میزان عمر، نمونه‌برداری شد که احتمالاً حوالی سال ۱۹۵۷ بوده‌است. چنین تخمین زده می‌شود که این درخت، در ۲٬۸۳۳ سال پیش از میلاد جوانه زده‌است هر چند، چنین تاریخ و قدمتی با کمک درخت‌گاه‌ شماری یا بررسی الگوهای بارشی برآورد می‌گردد که احتمالاً مربوط به ۱٬۹۸۳ پیش از میلاد است.

کاج متوشلخ
کاج متوشلخ

یک مورد و نمونهٔ عجیب دیگر از این گونه کاج‌ها با نام علمی و انتسابی WPN-114 ملقب یه پرومتئوس، هنگام قطع‌شدن در سال ۱۹۶۴، ثابت شد که بیش از ۴٬۸۴۴ سال سن داشته و بنابراین، جوانه‌زنی آن در حدود ۲٬۸۸۰ سال پیش از میلاد تخمین زده می‌شد. درخت‌گاه‌شماری بر روی این درخت‌ها و سایر گونه‌های مشابه حتی تا پیش از حوالی ۹٬۰۰۰ سال پیش از میلاد را نیز اثبات می‌کند. البته، در این میان یک شکاف تولرنس تقریباً ۵۰۰ ساله وجود دارد که طبیعی است.

کاج بریستلکون سن حدود ۵۰۰۰ سال مسن ترین درخت دنیا بوده که دیگر زنده نیست.

کاج بریستلکون
کاج بریستلکون

مطالب تصادفی از مجله میهن کاکتوس

ارسال پست در مجله میهن کاکتوس به چهار روش

بازگشت به مجله میهن کاکتوس