آیا در شمال غرب ایران میتوان درخت پسته پرورش داد؟

garden of Pistachio
آیا آب و هوای شمال غرب ایران برای پرورش درخت پسته مناسب است؟

آیا در استان های شمال غرب ایران مانند آذربایجان شرقی آذربایجان غربی کردستان همدان زنجان اردبیل قزوین میتوان باغ پسته احداث کرد؟

بله، آب و هوای شمال غرب ایران برای پرورش درخت پسته مناسب است. پسته با مناطق خشک و نیمه خشک سازگاری خوبی دارد و در مناطقی با تابستان های گرم و زمستان های سرد رشد می کند.

شمال غرب ایران دارای آب و هوای مدیترانه ای با تابستان های گرم و خشک و زمستان های خنک و مرطوب است که شرایط ایده آلی را برای کاشت پسته فراهم می کند. این منطقه همچنین دارای خاک های حاصلخیز و با زهکشی خوب است که برای رشد سالم درختان پسته مهم است.

پسته یک محصول مهم در ایران است و این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پسته در جهان است. آب و هوای مساعد همراه با سنت پسته کاری در منطقه، به موفقیت این صنعت در شمال غرب ایران کمک کرده است.

در بسیاری از شهرهای شمالغرب به دلیل خیلی سرد بودن زمستان ها نمی توان پسته کاشت ولی در بیشتر مناطق شاید بتوان باغ پسته احداث کرد.

garden of Pistachio

خاک مناسب برای کاشت درخت پسته چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های خاک مناسب برای کاشت درخت پسته به شرح زیر است:

زهکشی: درختان پسته به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارند تا از غرقاب شدن آن جلوگیری شود که می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. همچنین خاک باید به اندازه‌ای عمیق باشد که ریشه‌ها به پایین برسند و به رطوبت و مواد مغذی دسترسی پیدا کنند.

بافت: خاک باید سبک و دارای تهویه مناسب باشد و بافت آن به اندازه کافی سست باشد تا رشد ریشه خوبی داشته باشد. خاکی با ترکیبی از ماسه، سیلت و رس برای پسته ایده آل است.

pH: درختان پسته pH خاک کمی اسیدی تا خنثی را بین ۶.۰ تا ۷.۵ ترجیح می دهند.

حاصلخیزی: خاک باید دارای مواد مغذی مناسبی از جمله فسفر، پتاسیم و نیتروژن باشد تا از رشد و نمو درختان پسته حمایت کند.

مواد آلی: خاکی که منبع خوبی از مواد آلی دارد، مانند کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده باشد، به حفظ حاصلخیزی خاک و بهبود ساختار خاک کمک می کند.

انجام آزمایش خاک قبل از کاشت پسته برای تعیین خصوصیات خاک و تعیین اینکه آیا به اصلاحات خاک مانند آهک یا کود برای حمایت از رشد سالم نیاز است یا خیر، مهم است.

garden of Pistachio

حداقل و حداکثر دمایی که درخت پسته می تواند تحمل کند چقدر است؟

درختان پسته می توانند دماهای بین ۱۵- تا ۴۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند. حداقل دمای مورد نیاز برای رشد و تولید بهینه حدود ۷ درجه سانتی گراد است. فراتر از محدوده دمایی شدید، درختان پسته می توانند آسیب ببینند و رشد آنها متوقف شود یا خشک شوند.

 

آیا پسته به آبیاری زیادی نیاز دارد؟

درختان پسته به خشکی مقاوم هستند و برای رشد به آب زیادی نیاز ندارند. با این حال، آنها نیاز به تامین مداوم آب، به ویژه در مرحله استقرار و در طول توسعه میوه دارند. آبیاری بیش از حد می تواند برای درختان پسته مشکل ساز باشد زیرا می تواند به پوسیدگی ریشه شود.

درباره مقدار آبیاری، نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. با توجه به تجربیات به‌ دست‌ آمده طی سال‌های متمادی، تولیدکنندگان کاملاً می‌دانند که درختان پسته در هر فصل به مقدار متفاوتی از آب نیازمند هستند.

آن‌ها همچنین می‌دانند که کیفیت و کمیت محصول پسته به میزان مناسب تأمین آب بستگی دارد. معمولاً در فصل شکوفایی و اواسط تابستان، درختان به حداکثر میزان موردنیاز خود، آب نیاز دارند؛ بنابراین ما معمولاً هر ۲۴ تا ۳۰ روز آبیاری را انجام می‌دهیم. با این‌ حال برای آبیاری درختان پسته در زمستان نسبت به تابستان نیازمند به آب کمتری هستیم. در نتیجه هر ۴۵ روز یک‌بار، آبیاری کافی است.

توجه داشته باشید تا دو هفته قبل از زمان برداشت، عملیات آبیاری را به پایان برسانید زیرا در این زمان میوه‌ها بیشتر در معرض خطر حشرات و فعالیت قارچ و زهرآبه آفلاتوکسین هستند و با انجام آبیاری باعث تشدید این بیماری‌ها می‌شوید. به‌ عبارت‌ دیگر رطوبت بالا احتمال وقوع آفلاتوکسین را افزایش می‌دهد، بنابراین آبیاری در این زمان از سال بسیار خطرناک است.

 

نیاز آبی درخت پسته در هکتار

نیاز آبی درخت پسته برای روش‌های مختلف آبیاری
بر اساس طرح‌های تحقیقاتی انجام‌شده در موسسه تحقیقات پسته کشور، نیاز آبی درختان پسته در هکتار، بسته به شرایط آب و هوایی و شوری آب مناطق مختلف میزان آب موردنیاز درختان پسته به‌ صورت زیر در نظر گرفته می‌شود.

آبیاری غرقابی و سطحی: ۹ هزار مترمکعب در هکتار در سال
میزان آب، آبیاری بابلـر: ۷ هزار مترمکعب در هکتار در سال
آبیاری قطـره‌ای: ۵ هزار مترمکعب در هکتار در سال

 

نویسنده: کاظم دروگریان

بهترین محصولات باغبانی دنیا را از ما خرید کنید

۵
۳,۸۹۰,۰۰۰ تومان
۵
۴,۴۷۰,۰۰۰ تومان
تخفیف!
★ ۵
قیمت اصلی ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳,۸۵۰,۰۰۰ تومان است.

.