آموزش نگهداری و هرس بونسای کاج

آموزش نگهداری و هرس بونسای کاج

آموزش نگهداری و هرس بنسای کاج :
کاج‌ها درختان همیشه سبز از خانواده مخروطیان هستند که به خاطر شکل خاص برگ‌ها به آنها سوزن گفته می‌شود که می‌توانند دارای ۲، ۳، ۵، سوزن در هر غلاف در گونه‌های مختلف باشند.

به خاطر همیشه سبز و با طراوت بودن در کل سال سازگاری و مقاومت بالا و داشتن عمر نسبتاً طولانی در پرورش بنسای بسیار پرکاربرد و مورد توجه قرار دارند و بنسای های بسیار قدیمی از آنها در دنیا وجود دارد.

معروف‌ترین گونه‌های پرورش بونسای:
کاج سفید ژاپنی
کاج سیاه ژاپنی
کاج قرمز ژاپنی
کاج نقره‌ای (کاج سیلوستر)
کاج موگو
کاج سویسی
که نام‌های لاتین و علمی را در زیر می‌توانید مشاهده کنید
Botanical name Common name
Pinus Parviflora Japanese White Pine
Pinus Thunbergii Japanese Black Pine
Pinus Sylvestris Scots Pine
Pinus Mugo Mountain Pine
Pinus Densiflora Japanese Red Pine
Pinus Nigra Black Pine
Pinus Cembra Arolla Pine

در ایران اکثر این گونه‌های کاج خیلی کم و به‌سختی در دسترس هستند.
کاج‌های موجود در ایران عبارنتد از:
کاج سیاه
کاج تهران
کاج مشهد
کاج بادامی
کاج حلب
کاج چینی
کاج کاشفی و..

البته ما در مورد نوئل‌ها صحبت نمی‌کنیم چون آنها و خانواده پیسه آ دارای نحوه هرس متفاوت با کاج‌ها هستند.

به‌طور کلی کاج‌ها قابلیت کوچک شدن برگ‌ها و کامپکت شدن (شاخه‌های انبوه و فشرده) را دارند اگر به‌درستی و مداوم هرس و تربیت شوند، اما بهتر هست برای بونسای از کاج‌های با سوزن‌های کوتاه‌تر استفاده کنیم در هر صورت کاج سیاه، کاج مشهد و کاج سیلوستر سه گزینه مناسب و قابل دسترس تر در ایران هستند که دارای دو سوزن در هر غلاف می‌باشند.

 

توضیحات این مقاله برگرفته از منابع معتبر در مورد نحوه پرورش بنسای کاج گونه‌های دو سوزن در هر غلاف خارجی می‌باشد، برای گرفتن نتیجه بهتر و شناخت دقیق زمان هرس و نحوه ریزه‌کاری‌های تکنیک‌های گونه‌های بومی لازم است تا مطالعات بیشتر و شناخت کامل‌تری در مورد گونه‌های بومی در حال کار کردن داشته باشید.

برای داشتن بنسای کاجی با ساختار متقارن و در همه جهات و گیاهی سالم و قوی و کامپکت با سوزن‌های کوچک نیاز به هرس و رسیدگی مداوم دارید که به‌طور کلی در کاج‌ها دو بار در سال هرس جوانه انجام می‌گیرد.

 

مراحل کلی که در مورد هرس کاج‌ها باید بدانید:
انتخاب جوانه‌ها، هرس جوانه، هرس شمعک، هرس سوزن می‌باشد که به‌طور گام به گام باید صورت پذیرد، در تکنیک‌های هرس این مقاله از اواخر تابستان و پاییز آغاز می‌کنیم.

 

هرس سوزن‌های قدیمی:
اولین مرحله برداشت سوزن‌های قدیمی از میانه‌های شهریور هست زمانی که سوزن‌های جدید کامل شده‌اند.

کاج به‌طور طبیعی سوزن‌های قدیمی خود را در پاییز از دست می‌دهد تا برای جوانه زنی بهار آماده شود، ما به درخت کمک می‌کنیم با از دست دادن بیشتر از حالت طبیعی سوزن‌های قدیمی خود قدرت بیشتری در جوانه زنی آینده داشته باشد.

 

چند مزیت از مزایای هرس سوزن‌های کاج:
۱٫دریافت نور بیشتر و هوادهی بهتر در بدنه گیاه
۲٫تحریک گیاه به جوانه زنی در آینده
۳٫راحتی دید در شاخساره و سیم بندی درخت

هرس سوزن‌ها با بریدن توسط قیچی انجام می‌شود طوری که مقداری از سوزن به اندازه ۳ تا ۴ میلی‌متر آن روی شاخه باقی می‌گذاریم با این کار قدرت جوانه زنی را در غلاف حفظ می‌کنیم که احتمال دارد در بهار جوانه زنی کند اگر هرس جوانه را به‌درستی انجام دهیم.

لازم به تذکر هست روش‌های دیگری در حذف سوزن وجود دارد که به سوزن کشی معروف هست و توسط پنس سوزن کشیده می‌شود که هم می‌تواند مقداری از سوزن باقی بماند و هم می‌توان به خاطر هدف‌های خاصی کل سوزن همراه غلاف را از شاخه چید که بیشتر برای گونه کاج سیاه ژاپنی این روش انجام می‌شود.

 استفاده از قیچی در هرس سوزن
استفاده از قیچی در هرس سوزن

 

3 تا 4 میلی‌متر از سوزن را روی شاخه باقی می‌گذاریم
۳ تا ۴ میلی‌متر از سوزن را روی شاخه باقی می‌گذاریم

 

مقدار هرس سوزن‌ها با توجه به قدرت ان قسمت گیاه انجام می‌شود.
هیچ‌گاه در شاخه‌های ضعیف سوزن‌ها را حذف نکنید (اجازه دهید سوزن‌ها در پاییز باقی بمانند.

در شاخه‌های متوسط مقداری از سوزن‌های قدیمی را حذف کنید.
در شاخه‌های قوی علاوه بر حذف مقداری از سوزن‌های قدیمی تعدادی از سوزنهای جدید را هم حذف کنید.

به‌طور کلی در شاخه‌های ضعیف مقدار خیلی کمتر و در شاخه‌های قوی مقدار بیشتری از سوزن‌های قدیمی را با توجه به قدرت ان شاخه حذف کنید.

نکته؛ به یاد داشته باشید بعد از هرس سوزن مقدار آبیاری و تغذیه گیاه را کاهش دهید در غیر این صورت سوزن‌های بلند خواهید داشت.

نکته تکنیکی در هرس سوزن‌های قدیمی در اواخر زمستان و اوایل بهار هم وجود دارد که تمام سوزنهای قدیمی سال‌های قبل را حذف می‌کنند پیشنهاد می‌کنم در سال اول این کار را انجام ندهید با بیشتر شدن تجربه کار روی سوزنی برگها در آینده از این تکنیک‌ها می‌توانید استفاده کنید.

هرس درخت
مقدار هرس سوزن با توجه به قدرت شاخه‌ها انجام می‌گیرد به ترتیب از چپ شاخه ضعیف، شاخه متوسط، شاخه قوی

 

 مقدار هرس سوزن در شاخه قوی
مقدار هرس سوزن در شاخه قوی

 

مقدار هرس سوزن در شاخه‌های ضعیف
مقدار هرس سوزن در شاخه‌های ضعیف

 

آموزش هرس جوانه کاج:

زمان هرس جوانه پاییز تقریباً از اواسط مهر آغاز می‌شود اگر تمام جوانه‌ها را بدون دست زدن رها کنید درخت آزادانه رشد خواهد کرد و شما توان برقرار کردن تعادل انرژی در کل گیاه را از دست خواهید داد.

رسم کلی به این شکل هست بعد از هرس جوانه اول جوانه‌های جدید در تابستان رشد خواهند کرد، اگر تعداد جوانه‌ها در شاخه ۴ یا ۶ و به‌صورت خوشه‌ای بود باید فقط تعداد دو جوانه در هر شاخه نگه دارید و باقی را حذف کنید.

جوانه‌های کوچک‌تر و ضعیف را در شاخه‌های قوی و جوانه‌های قوی و بزرگ‌تر را در شاخه‌های ضعیف نگه دارید و باقی را حذف کنید.

اگر می‌خواهید هر شاخه‌ای بلند شود و بیشتر رشد کند و یا قطورتر شود هیچ جوانه‌ای را در آن شاخه هرس نکنید.

هرس پاییز برای تنظیم کردن تعادل انرژی در درخت با هدایت قدرت رشد به سمت شاخه‌های درونی و پایینی و با هرس در قسمتهای قوی انجام می‌گیرد.

مقدار هرس جوانه  سمت راست در شاخه قوی سمت چپ در شاخه ضعیف
مقدار هرس جوانه
 سمت راست در شاخه قوی سمت چپ در شاخه ضعیف

هرس جوانه پاییز  دو جوانه در هر شاخه نگه می‌داریم باقی را حذف می‌کنیم
هرس جوانه پاییز
 دو جوانه در هر شاخه نگه می‌داریم باقی را حذف می‌کنیم

بهار و پرورش بونسای کاج:
مرحله بعدی پرورش بن سای کاج در بهار زمانی که جوانه‌های جدید به شکل شمعک (فرم شاخه‌ای) پدیدار می‌شوند انجام می‌شود.

هرس شمعک:
شمعک‌ها باید به مرور از شاخه‌های قوی حذف شوند هرس شمعک معمولاً از اوایل اردیبهشت زمانی که سوزن‌های جدید در شمعک‌ها در حال باز شدن هستند انجام می‌گیرد.

برای حذف شمعک‌ها از انگشتان دست استفاده کنید (پینج کردن) استفاده از قیچی ممکنه به جوانه‌ها آسیب وارد کند.

چون جوانه‌های جدید از محل قطع شدن شمعک‌ها شروع به رشد در سال پیش رو خواهند کرد از این جهت مقدار هرس شمعک‌ها را با در نظر گرفتن طرح کلی از آینده شکل درخت انجام دهید.

به‌طور کلی توصیه می‌شود هرس شمعک را از پایین گیاه شروع کنید و به‌مرور به بالا بروید.

برای هرس شمعک در کاج‌های دو سوزن در یک غلاف ابتدا از شمعک‌های ضعیف‌تر شروع کنید به این صورت که مقدار کمی تا ۱/۲ (نصف) شمعک ضعیف را هرس (پینچ) کنید در هفته بعد سراغ شمعک‌های متوسط بروید و نصف تا ۲/۳ (دو سوم) از شمعک را هرس (پینج) کنید و در هفته بعد به سراغ شمعک‌های قوی بروید ۲/۳ یا کل شمعک را می‌توانید حذف کنید.

این کار باعث می‌شود قدرت گیاه به جوانه زنی دوم منتقل بشود که جوانه‌های دوم تقریباً تا اواخر مرداد باید شکل گرفته باشند تا این زمان تمام جوانه‌های غیرضروری و غیر کاربردی را حذف کنید اگر این زمان طول بکشد و دیر شود جوانه‌های گیاه قوی می‌شوند و گیاه در سال آینده جوانه زنی ضعیفی خواهد داشت.

 هرس شمعک، پینچ کردن شمعک با انگشتان دست
هرس شمعک، پینچ کردن شمعک با انگشتان دست

 

 شمعک‌های کاج آماده هرس
شمعک‌های کاج آماده هرس

 

هرس شمعک هاکاج توسط دست
هرس شمعک هاکاج توسط دست

آبیاری و کودهی بونسای کاج:
روش و میزان آبیاری هنری است که هر بونسای کار با بیشتر شدن تجربه و گونه گیاه مورد نظر و بافت خاک گلدان آن را کسب می‌کند به‌طورکلی کاج‌ها نیاز به آبیاری زیادی ندارند و با حداقل رطوبت خاک به خوبی رشد می‌کنند و سازگار می‌شوند.

در مواقع هرس برگ حتماً آبیاری را کاهش دهید.
در طول بهار و پاییز می‌توانید گیاه را تغذیه کنید در طول تابستان از دادن کود خودداری کنید.

خاک و تعویض گلدان کاج:
بهترین بستر پیشنهادی بن سای کاج ۵۰% آکادما (می‌توانید از پوکه صنعتی به‌عنوان جایگزین استفاده کنید) ۱۰% پیت (یا هر چیز مشابه مانند ورمی خاک‌برگ و کود دامی کاملاً پوسیده) و ۴۰% ماسه یا سنگ ریزه در اندازه‌های مختلف می‌باشد.

معمولاً هر دو تا سه سال در گیاه جوان و هر سه تا پنج سال در گیاه مسن بسته به سن و میزان رشد درخت نیاز به تعویض خاک و گلدان دارید زمان تعویض خاک در ابتدای بهار یا انتهای پاییز و انتهای زمستان می‌توانید تعویض گلدان کاج را انجام دهید.

سیم بندی در پاییز و زمستان بعد از حذف شاخه‌های غیر ضروری و ضعیف.
سیم‌های سال‌های قبل را به خوبی چک کنید اگر نیاز به باز شدن دارند و شاخه‌ها حالت گرفتند باز کنید.

 

هرس شاخه کاج:
هرس کاج را در انتهای زمستان و اوایل بهار یا در پاییز شاخه‌های غیرکاربردی ضعیف و بیمار را حذف کنید.

کاج سیاه را هرگز از جای که سوزن ندارد قطع نکنید چون از آن شاخه دیگر رشد نخواهد کرد و جوانه زنی نخواهد داشت.

 هرس شاخه در کاج
هرس شاخه در کاج

منبع: هیرکانی

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

85 دیدگاه برای “آموزش نگهداری و هرس بونسای کاج

  1. احمد گفته:

    درود بر شما. من یک بونسای کاج کونیکا گرفتم از گلخانه که فروشنده بخاطر اینکه تو گلدان بونسای قرارش بده مجبور شد مقداری از ریشه ها رو هرس کنه. تا چند وقت پیش خوب بود ولی یهو تمام برگهاش حالت سبز خشکی پیدا کرده و ریزش کرد. شرایط نورش خوبه و آبدهی و رطوبت رو رعایت میکنم ولی نمیدونم چرا سبز خشکی گرفته. مجدد خودم ریشه هاشو چک کردم تقریبا سالم به نظر میرسیدن. قارچ کش زدم به ریشه ها و پس از یک هفته مقداری هورمون رشد ریشه بهش دادم ولی همچنان در همان وضعیت قرار داره. شاخه ها از داخل سبز و نرم هستند و هنوز خشک نشدن. بطور کلی میخواستم از خدمتتون این سوال را بپرسم که علت سبز ریزش یا سبز خشکی این نوع کاج ها چی هست؟ با سپاس از راهنمایی شما.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، معمولا دمای زیاد وکمبود رطوبت محیط باعث این مشکل میشه،رطوبت محیط رو افزایش بدید،ودما رو ایدال کنید،بعضی مواقع سرما هم باعث خشک شدن برگهای سبز میشه، دما رو چک کنید بهتر هست دما بین ۲۰_۳۰ درجه باشه،اگر گیاه کنار پنجره هست وبا شیشه یا پنجره سرد تماس داره بافاصله از پنجره نگهداری کنید، برای ابیاری هم از اب همدمای محیط وبدون املاح استفاده کنید.

  2. حامد گفته:

    سلام من یک بونسای کاج مطبق دارم روی اوپن اشبزخانه گذاشتم چهار ماه پیش خریدم از همون موقع روی اوپن گذاشتم سرحال بود ولی الان یک هفته شاخه هاش اویزون شدن چکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، به محیط پر نوری انتقال بدید،با کوتاه شدن روزها احتمالا نور کمی دریافت میکنه دقت کنید که در محیطی که نگهداری میکنید تهویه بخوبی انجام بشه.

  3. الهه گفته:

    سلام وقت بخیر
    من بنسای کاج دارم برگاش داره زرد میشه نور مستقیم نمیگیره پشت پنجره رفلکس جنوبی هست و هفته ای یبار ابیاری میشه دلیلش چیه
    و بنسای شمشاد هم دارم اونم شرایط نگهداریش همینه اما تمام برگاش ریخته
    در ضمن ابپاشی روزانه هم میکنم روی برگهاشون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از گیاه هان عکس واضح بفرستید وترکیب خاکشون رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. غزل گفته:

    سلام وقت بخیر این ماه از رامسر یه بن‌سای کاج نوئل خریدم با خودم آوردم کرج.خیلی سر حال بود دو هفتست که خریدمش. هر روز روش آب اسپری میکنم. و گذاشتمش جلو پنجره که خونمون جنوبیه و سمت پنجره حیاط گذاشتم الان که پاییزه نور مستقیم نمیزنه بهش. از وقتی ام آوردم هار بار آب دادم. امروز متوجه شدم که برگای سوزنیش خشک شده بیشتر جاهای بدون اینکه زرد بشه رنگش تیره و سیاه شده. چه کاری از دستم بر میاد . فک کنم خیلی زود خشک بشه اینجوری. بعد از خشک شدن احیا نمیشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهانی که از شمال کشورتهیه میشن وبه مناطق خشک انتقال داده میشه همیشه با این مشکل مواجه میشند باید دقیقا شرایط قبلی رو براش گیاه فراهم کنید ورطوبت محیط رو بالا ببرید تا چنین مشکل پیش نیاد،شاخه ها رو چک کنید ،اگر هنوز نرم وانعطاف دارند کامل خشک نشده میتونید جزیره زیر گلدانی براش درست کنید یا از دستگاه بخور سرد برای تامین رطوبت استفاده کنید.

  5. زینب گفته:

    سلام خسته نباشید من بنسای کاج سوزنی خریدم الان برگاش داره از سبزی در میاد و میریزه دلیل چی هست بخاطر فصل پاییزه که برگاش تغییر رنگ میده و میریزه ؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونه از شوک تغییر محیط نگهداری باشه یا اگر در فضای باز نگهداری میکنید طبیعی هست وخزان خواهد داشت. در محیط ثابت نگهداری کنید وابیاری رو کم کنید.

  6. امیر گفته:

    سلام یک درختچه کاج دارم نه اسمش را میدونم نه روش نگه داریشا چطور میتونم عکسشا براتون بفرستم کمکم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، به تلگرام یا اینستاگرام شرکت میتونید عکس بفرستید یا لینک عکس رو همینجا بفرستید تا بررسی بشه،عکسها واضح واز کل گیاه وبرگهای گیاه.

  7. جواد گفته:

    سلام . آیا کاج نوئل نسبت به هرس ریشه برای بونسای شدن مقاوم هست . و بونسای نوئل در محیط بیرون باشه بهتره یا داخل و نیاز به هوای مرطوب دارد ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، هرس ریشه باید با هرس شاخه ها متقارن باشه. کاج نوئل رو میتونیدهم درفضای باز وهم داخل محیط بسته نگهداری کنید بشرطی که دمای پایین ویا معتدلی داشته باشه این گیاه بومی مناطق سردسیری هست.

  8. طاها گفته:

    سلام وقتتون بخیر. یه کاج بونسای نانا دارم، فروشنده اطلاعات کافی در مورد کود دهی نداد، میشه راهنمایی کنید؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای بنسایها از کودهای ملایم مثل npk10،۱۰،۱۰یا کودهای مشابه میتونید استفاده کنید، ماهی یک بار در زمان رشد گیاه.

  9. nader گفته:

    سلام وقت بخیر من تقریبا یه بونسای کاج چند وقتی میشه خریدم ولی طریقه نگهداریشو نمیدونم دقیقا میخواستم یه راهنمایی کلی در فصل تابستان و زمستان بدید در ضمن من گلدونو تو بالکن گذاشتم و باکن و نایلون زدم تا سرما زیاد نفوذ نکنه ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. پیشنهاد میکنم مقاله فوق رو کامل مطالعه بفرمایید شرایط نگهدای کامل توضیح داده شده.

  10. محمد گفته:

    سلام خسته نباشین.من ی کاج نوئل خریدم,میخواستم بدونم باید در فضای بیرون نگهداری کرد یا داخل خونه,و این ک الان (۲۶ اذر)فصل تعویض گلدان هست یا خیر؟
    و اگ میشه شرایط نگهداریش رو هم برام توضیح دهید.
    ممنونم.باتشکر از سایت خوبتون?❤

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. بله الان میتونید گلدانش رو عوض کنید یا داخل باغچه بکارید،این گیاه در نواحی با آب و هوای ملایم و مرطوب رشد مناسب تری دارد.به سرما مقاوم است و دما را تا -۳ درجه سانتیگراد تحمل می کند .در زمستان باید مراقب بود ریشه های گیاه یخ نزند.به گرمای مفرط حساس است و در آفتاب یا سایه خوب رشد می کند .۶ ساعت آفتاب کامل در روز نیاز گیاه را برطرف می کند.البته سایه آفتاب هم تحمل میکند ولی حجم گلدهی و رشد هم کاهش میابد.
      در هر نوع بافت خاک اعم از شنی ،رسی،لومی به شرط زهکشی خوب به خوبی رشد می کند.خاکهای خنثی تا اسیدی را ترجیح میدهد.در ۲ سال اول کاشت آبیاری منظم برای استقرار این گیاه بسیار مهم است ولی پس از آن هفته ای یکبار آبیاری عمیق انجام شود .ریشه های این گیاه سطحی میباشد بنابراین افتادگی دراثر بادهای شدید در گونه های ان رخ میدهد پس از آبیاری سطحی و زیاد بپرهیزید.

  11. سالاری گفته:

    سلام روز بخیر
    من یه بنسای کاج دارم،تقریبا یک ساله که دارمش، تا الان حالش کاملا خوب بود هیچ مشکلی نداشت، جاش توی خونست
    ولی الان یک ماهی میشه که انگار داره خشک میشه، زردنمیشن برگا ف خشکمیشه سیاه میشهف البته این خشکیم از بن برگ اتفاق میافته یعنی نوک شاخه هنوز سبزه ولی از بن شروع میشه به سیاه و خشک شدن، ریزش برگ ندارهف برگها کاملا حالت افتاده پیدا کردن
    خواهش میکنم کمکم کنید …

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. شرایط نگهداری رو هم بفرمایید. آبیاری،دما،ترکیب خاک،نور،کوددهی…

  12. فرنوش گفته:

    خیلی خیلی ممنون ، لطف کردین
    نخل خداروشکر مشکلی نداره فقط نگهداریش تو فصل سرما؟

    • کارشناس 1 گفته:

      خواهش میکنم. جای ثابت وپرنوری بگذارید. دمارو سعی کنید ثابت باشه تا برگ ریزی نداشته باشه. اگر دمای محیط گرم هست ابیاری رو هر وقت خاکش خشک شد انجام بدید اگر دما از ۱۵ درجه کمتر هست ماهی یک بار ابیاری کنید کافی هست.

  13. فرنوش گفته:

    سلام ممنون از توضیحاتتون
    میتونم توی گلخونه تو بالکن نگهداری کنم؟ یا از صبح تا عصر بیرون باشه شب داخل اپارتمان؟
    کاکتوس بن سای خرفه ایی هستش اونم برگاش سیاه میشن و میفتن حتی جونه هایی که تازه زده
    از سم قارچ کش احتیاجی هست استفاده کنم؟
    نخل ماداگاسکار چطور؟
    بب

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. بله میتونید بنسای کاج رو داخل بالکن نگهداری کنید. سیاه شدن وریزش برگهای بنسای خرفه ای دلیلش قارچ وتغییر ناگهانی دما میتونه باشه سعی کنید جای ثابتی نگهداری کنید که دما تغییر زیادی نداشته باشه ویک بار با محلول قارچ کش هم گیاه رو سمپاشی وهم ابیاری کنید. مشکل نخلتون چی بود؟

  14. فرنوش گفته:

    سلام وقت بخیر من یه بن سای کاج چند ماه پیش خریدم و جاش هم پشت پنچره هست از وقتی هوا روبه سردی رفته برگاش دارن زرد میشن چیکار کنم؟ و یه بن سای کاکتوسی دارم اون هم برگاش سیاه میشن و میفتن البته خیلی کوچولو هستش اون هم از وقتی هوا سرد شده اینجوری شده جاش هم پشت پنجرس توی خونه هوای خونه هم نسبتا گرمه چیکار کنم؟ خیلی دوسشون دارم و البته نگرانشونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. زرد شدن برگهای گیاهان دراین فصل طبیعی هست.کاج درخت بیرونی هست وباید در هوای ازاد نگهداری کنید ولی از یخ زدگی محافظت کنید. بعضی وقتها ابیاری زیاد هم باعث زرد شدن برگهای گیاه میشه زهکش رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه. بنسای کاکتوسی چه نوع گیاهی هست اسم کاملش رو بنویسید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  15. شیرین گفته:

    سلام من دیروز یک درخت بن سای خریدم ولی ۲ رنگ هست که سبز و زرد .وقتی ازشون پرسیدم گفتن نه خشک نیست مدلش دو رنگ هست میشه راهنماییم کنید ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. احتمالا بنسایتون درخت افرا هست رنگ برگهای افرا دورنگ میشه. اسم بنسای رو میدونید؟

  16. امید گفته:

    سلام به کارشناس محترم من امروز یک بنسای کاج ژانویه از بازار گل گرفتم شرایط نگهداری رو به من توضیح میدید؟ممنون
    چون فروشنده گفت یک روز درمیون سیراب بشه و اینکه کمی پایینای شاخه زرد شده علت چیه؟ ممنون از لطف شما

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. مبارکتون باشه. در تابستان هفته ای دو بار ابیاری کنید خاک باید همیشه مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه. در زمستان هفته ای یک بار ابیاری کنید مه پاشی هر هفته دو بار در تابستان ودر زمستان هفته ای یک بار کافی هست جایی بگذارید که سایه روشن باشه ویا کنار پنجره نور ملایمی داشته باشه. در تابستان تا دمای چهل درجه رو تحمل میکنه ولی زمستان از یخ زدگی محافظت کنید.اگر فقط برگهای پایینی زرد شدن مشکلی نیست طبیعی هست. میتونید برگهایی که زرد شدن رو کات کنید. برای کود دهی میتونید از کودهای ملایم مثل ۱۸،۱۸،۱۸،یا۱۰، ۱۰،۱۰ماهی یک بار در زمان رشد استفاده کنید یک ونیم گرم در یک لیتر اب. برای خاک میتونید از کمپوست استفاده کنید یا دو قسمت ماسه وسه قسمت خاک برگ یا کمپوست.

  17. Sasan گفته:

    سلام ،ممنونم از راهنمایتون اگه کمکم کنید من یه کج مطبق دارم حدود ده سالش هس تنه اصلی درخت خیلی قوی نیس و تحمل نگهداری اون رو نداره میخواستم ببینم پیشنهاد شما چیه و چکار میتونم براش انجام بدم که از این وضع نجاتش بدم .ممنونم از راهنمایتون.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. میتونید برای گیاه قیّم ببندید. با کودهای npkمیتونید گیاه رو تقویت کنید تا تنه قطور بشه.

  18. محسن گفته:

    سلام .من ی کاج کوچولو ۱ساله تو گلدون دارم ۱ماهه حالش خوب بود .جاشم دقیقا توی خونه کنار پنجره هس پنجره هم همیشه بازه و توری داره ینی هواش تقریبا مثل هوای بیرونه .ولی از نوک برگاش داره خشک میشه(زرد نشده فقط همون رنگی خشک میشه نوک سوزناش)بخاطر اینه ک پاییز داره میاد یا باید بزارمش بیرون؟ میتونم از بیرون بزارمش لب پنجره ولی ممکنه کبوتری چیزی بیاد بندازدش پایین داغون بشه.مشگلش چیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. خشک شدن نوک برگها چند دلیل میتونه داشته باشه کمبود رطوبت محیط ویا کمبود عناصر موجود در خاک یا تابش افتاب مستقیم. کوددهی میکنید؟

      • محسن گفته:

        هر ۲روز یکبار اسپری میکنم برگاشو ک خشک نشه .
        کود دهی هنوز شروع نکردم از فردا قرار بود کودش بدم میخواسم درباره کود بپرسم ک ی هو دیدم داره کچل میشه .افتاب روزی ۲ساعت تقریبا داره ک ملایمه نمیسوزوندش.بقیه روز نور داره .البته ۳روزه هوا ابری و بارونیه افتاب ندارم..ممکنه خراب بشه کلا؟

        • کارشناس 2 گفته:

          مقدار نور دریافتیش کم هست. کاج گیاه بیرونی هست وبهتره بیرون از منزل نگهداری کنید. ولی زمستان رو از یخ زدگی محافظت کنید چون هنوز کوچک هست احتمال یخزدگی وجود داره.موقع شب جاش رو تغییر بدید که به گیاه شوک وارد نشه (به هوای ازاد انتقال بدید) چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر حالش بهتر شد وبرگها دیگه خشک نشد کوددهی کنید ولی اگر خشک شدن برگها بیشتر شد بهتره ریشه های گیاه رو چک کنید هم از نظر پو سیدگی وهم از نظر افت.

          • محسن گفته:

            جایی ک الان گزاشتمش اینجا هست.

            اینجا افتاب صبح زود بهش میخوره بقیه روز نور داره .اگر نظرتون اینه حتما باید کامل بیرون از خونه باشه تا حالش خوب باشه میتونم از بیرون بزارمش لبه پنجره پذیرایی .ولی اونجا افتاب مستقیم بهش میخوره شاید کمی سوزان باشه(البته پاییز اومده)..نظر شما چیه کجا بزارمش؟

            چمن عروس هم خریده بودم پاش بکارم .فعلا نکارم تا اگه لازم شد ریشه هاشو چک کنم؟؟؟

            • کارشناس 1 گفته:

              سلام. عکستون رو مشاهده کردم. گیاه فعلا حالش خوب هست وسرحال هست. علت زرد شدن میتونه بدلیل جابجایی که تازه انجام شده باشه. فعلادر جای ثابتی قرار بدید اگر بعد از دو،سه هفته دیدید که داره پژمرده میشه به هوای ازاد انتقال بدید.

              • محسن گفته:

                سلام .توی این چند روز کاج من ب حدی خشک داره میشه ک دست میزنم بهش سوزنای خشکش میریزه و کنده میشه..گلدونشو تو ی ظرف آب گزاشتم ک رطوبت داشته باشه ولی فایده نداره .میخوام بزارمش بیرون .چکار میتونم بکنم ک حالش بهتر بشه؟سوزنای خشگشو جدا کنم خالیه خالی میشه .دیگه تا بهار برگ جدید نمیده؟

                • کارشناس 1 گفته:

                  سلام. کاج یک گیاه بیرونی هست وداخل منزل نگهداری بشه از بین میره. بهتره به هوای ازاد انتقال بدید برگهای خشک وزرد شده رو از گیاه جداکنید. ریشه ها سالم باشن دوباره شروع به رشد میکنه. درزمستان از یخ زدگی محافظت کنید.

  19. اکرم گفته:

    سلام, حدود یک ماهه که برای ما یه بن سای کاج ,کادو آوردن ,وقتی آوردن گفتن هفته ای دو بار و هر بار یک لیتر آب بدید ,من این کارو کردم و پشت پنجره که گاهی آفتاب میفته گذاشتم ,ولی داره خشک میشه و برگاش میریزه ,لطفا بگید چه کار کنم ,خیلی دلم براش میسوزه ,ممنون میشم راهنماییم کنین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. کاج گیاه بیرونی هست واگر داخل منزل نگهداری کنید خشک میشه بهتره به فضای ازاد که نور فیلتر شده داره انتقال بدید. ابیاری دو بار در هفته زیاد هست. سعی کنید سطح خاک مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه هر وقت سطح خاک کمرنگتر شد ابیاری کنید.

  20. سالار گفته:

    سلام
    کاج بونسای من در حال خشک شدن هست. کاملا برگها و شاخه ها پایین افتاده. لطفا بگید چکار میتونم بکنم براش؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.شرایط نگهداری رو بفرمایید.از جمله ابیاری,نور,خاک,..بنسای کاج گیاه بیرونی هست وحتما باید بیرون از منزل نگهداری کنید حتی زمستان رو, واز یخ زدگی محافظ کنید.میتونید شاخه هایی رو که خشک شدن هرس کنید.خاک بنسای همیشه باید مقداری رطوبت داشته باشه وکامل خشک نشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.