آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی : این روزها در بازار ایران شاهد کاکتوس سانسوریایی هستیم که نوک آنها رنگی هستند، معمولاً به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد، نارنجی، مشکی، سفید، سبز و سایر رنگ‌ها در نگاه اول به نظر می‌رسد که این رنگ طبیعی گیاه می‌باشد، ولی این تنها رنگ مصنوعی مخصوصی است که برای زیبایی و فروش بیشتر با دستگاه مخصوص زده شده است.

 

خاصیت این رنگ به گونه‌ای که با بزرگ شدن گیاه رشد می‌کنند و به اصطلاح کش می آید. قیمت سانسوریا رنگی در بازار متفاوت است و به اندازه آن بستگی دارد. اکثر این سانسوریا رنگی‌ها وارداتی هستند و از کشورهایی مانند هلند از طریق مرز ترکیه و عراق به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

این نوع سانسوریا در واقع همان سانسوریا نیزه‌ای یا سانسوریا لوله‌ای (نیزه آفریقایی) است که رنگ شده است. نام علمی سانسوریا رنگی Sansevieria Cylindrica می باشد.

سانسوریا نیزه ای
سانسوریا نیزه ای رنگ نشده و با رنگ طبیعی

 

سانسوریا رنگی
سانسوریا نیزه ای رنگ شده

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی :

 

آبیاری: این گیاه مانند سایر ساکولنت ها و کاکتوس‌ها به بی آبی مقاوم است و در فصل رشد به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. در فاصله بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک گلدان کامل خشک شود. برای مطالعه مقاله زهکشی گلدان اینجا کلیک کنید

 

خاک: خاک سبک با زهکش مناسب با ترکیبی از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت مناسب این گیاه می‌باشد.

 

کوددهی: در فصل رشد می‌توان از کودهای npk ازت پایین هر ماه یک بار استفاده کرد.

 

تکثیر سانسوریا رنگی: تکثیر از طریق برگ، بذر و پاجوش می‌باشد در بخش مقالات آموزشی میهن کاکتوس مقاله تکثیر کامل سانسوریا قرار داده شده است. برای مطالعه اینجا کلیک کنید

 

نور: سانسوریا رنگی به نور زیاد البته فیلتر شده نیاز دارد. در اثر کمبود نور ساقه‌های آن باریک و کم رنگ می‌شود.

 

بیماری‌ها: سانسوریا رنگی بسیار مساعد پوسیدگی ریشه می‌باشد که در آبیاری آن باید بسیار دقت کنید. کف گلدان حتماً سوراخ‌هایی برای خروج آب داشته باشد. همچنین بیماری‌های قارچی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند که می‌توان از قارچ‌کش‌های مانکوزب و کاربندازیم استفاده کرد. از نشانه‌های بیماری‌های قارچی زرد شدن ساقه‌ها و برگ‌ها، پوسیدگی ریشه و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه می‌باشد.

 

شما می‌توانید سؤالات خود را در مورد نگهداری کاکتوس سانسوریا رنگی در زیر مقاله عنوان کنید تا پاسخ داده شود.

نویسنده: کاظم دروگریان

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

402 دیدگاه برای “آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

  1. رحمان گفته:

    سلام میشه از سنگ ریزه به جای شن شسته شده برای خاک سانسوریای رنگی استفاده کرد.و این که اندازه اش چقدر باشه. ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله بهتر هست از سنگ ریزه یا شنی که کمی درشت باشه استفاده کرد،حدود دو الی سه میلیمتر باشن بهتر هست یا سایز عدس باشند.

      • رحمان گفته:

        سلام می خواستم بدونم سانسوریا رنگی در چه دمایی نگهداری کنم الان حداقل دما تا ۲۳ درجه میره مشکلی نداره؟

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، رنگی یعنی ابلق یا گیاهانی که رنگ شدن؟ سانسوریاها به سرما حساس هستند بهتر هست دما از ۱۸ درجه کمتر نباشه.

  2. الهام گفته:

    سلام من یکی دو هفته ای سفر بودم و به شخصی گفته بودم که به سانسوریام آب بده،و یک بار آب هم دادن،اما وقتی اومدم خونه دیدم که یکی از برگا کاملا زرد شده و دوتای دیگه هم از نوک دارن زرد میشن؛چیکار باید بکنم؟!
    توی این یه هفته ای که برگشتم یک بار آب دادم و یک بار هم پوست تخم مرغ ریختم در حد یک قاشق چایخوری توی خاکشون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری با اب دارای املاح واب سرد بیشتر باعث این مشکل میشه، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید، قسمتهایی رو که زرد وخشک شدن میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید تهویه محیط رو هم بالا ببرید.

        • کارشناس 1 گفته:

          از اب دستگاه تصفیه میتونید استفاده کنید ویا اب رو داخل ظرف بدون در بریزید ۲۴ ساعت بمونه بعد برای ابیاری گیاهان استفاده کنید.

          • الهام گفته:

            ممنونم گفتید قسمت زرد شده رو کوتاه کنم من قیچی کردم ولی متاسفانه از همون قسمت قیچی شده دوبارع زرد شده و زردی همینطور میاد پایین باید چیکار کنم؟

            • کارشناس 1 گفته:

              اگر فقط همون یک برگ داره زرد میشه از انتها برش بزنید سعی کنید لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید تیز وضدعفونی شده باشه.

  3. Sahar گفته:

    سلام وقتتون بخیر،من حدود دوسال پیش سانسوریای رنگی خریدم و یه چندوقت بعدش دیدم دوتا جوونه کنارش داره رشد می کنه!ولی الان ساقه سانسوریا داره زرد میشه و حتی قسمت پایین پاجوش هاهم زرد شده… چیکارکنم؟؟ اصلااا دلم نمیخواد خراب بشن?

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ممنون، خاک گیاهتون مناسب نیست بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وتا قسمتی که پوسیده شده کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید واولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید.

  4. P.H گفته:

    سلام خسته نباشید بنده یک سانسوریای مدادی دارم که حدود یک سال و نیم پیش جوانه زد و من چند ماه بعد جوانه رو از گیاه مادر جدا کردم و توی خاک گذاشتم اما جوانه اصلا رشد قابل توجهی نداره و برگ های خیلی باریکی داره ، الان از خاک در اوردم و میخوام برای اینکه کمی ریشه بزنه توی آب قرار بدم آیا این کار من درست هست؟ و چکار کنم که این سانسوریای جوانه رشد کنه ؟ به جوانه ی سانسوریا مدادی چی میگن و در کل رشدش در چه حد هست ؟ ممنون از شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، از گیاه مادری زود جدا کردید برای همین ضعیف هست، ولی ریشه داره، پاجوش سانسوریا هست، میتونید داخل خاک سبکی بکارید تا زودتر ریشه بزنه ولی در کل رشد سانسوریاها کند هست ودیر رشد هستند. داخل اب هم ریشه میزنه ولی ریشه ها ضعیف خواهند بود.

      • P.H گفته:

        ممنون از پاسختون . بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش چه زمانی هست ؟ چند ماه باید پاجوش به گیاه مادر متصل باشه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، بستگی به نوع گیاه داره، منظورتون اگر سانسوریاهاست باید پاجوش ریشه دار باشه، وحداقل قدش از ده الی۱۵سانت بیشتر باشه اوایل بهار بهترین زمان برای جدا سازی پاجوشها از گیاه مادری هست.

  5. نیلوفر گفته:

    سلام ، وقتتون بخیر
    من یه گیاه سانسوریا رنگی داشتم که ۶ تا ساقه بود، بعد یه مدت یکی از ساقه ها باریک و باریک تر شد ( لاغر شد) و بعدش در عرض یکی دوروزه زرد شد . اونو درش آوردیم از خاک ، حالا از ۵ تای باقیمونده ۴ تا از ساقه ها تپل و نرمالن، ولی یکیشون داره لاغر و لاغر تر میشه
    میشه لطفا بفرمایین مشکلش چیه؟ چیکارش کنم درست شه ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، قلمه قبلی قارچی شده وخاک گیاهتون الوده هست بمرور زمان اونیکیا هم مبتلا میشن برای جلو گیری از این بیماری بهتر هست گیاه الوده رو از خاک خارج کنید وبقیه گیاهان رو هم از خاک دربیارید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک جدیدی که از قبل ضدعفونی شده بکارید.

  6. ملیکا گفته:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم چرا این سانسوریا صورتی بالاش زرد و شل شده و بعضی از قسمت هاش هم قهوه ای و حالت پوسیدگی داره ؟ تازگی پاجوش زدی و یکی دوروز هم هست که این اتفاق افتاده و ایا درمانی داره ؟ و اگر نداره کلا چه کاری انجام بدم
    https://uupload.ir/files/2q3u_img_۲۰۲۱۰۲۱۵_۱۱۳۳۱۱.jpg
    https://uupload.ir/files/m6rd_img_۲۰۲۱۰۲۱۵_۱۱۳۳۳۸.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ساقه ای رو که رنگ صورتی داره بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده تا قسمتی که زرد شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید،روی قسمت رنگی قلمه دیگر که به رنگ سبز کمرنگ هست اب اسپری کنید وبعد از چند دقیقه قسمتهای رنگی رو جدا کنید اون قسمتهای رنگی مصنوعی هست ومانع رشد گیاه شده وباعث ازبین رفتن گیاه میشه.

      • ملیکا گفته:

        خیلی ممنونم
        بعد از کات کردن دوباره رشد میکنه و مثل قبل میشه ؟ و اینکه قسمت رنگی فقط با آب جدا نمیشه راه دیگه ای نداره ؟
        و اینکه این جدا کردن قسمت رنگی اسیبی نمیزنه به سانسوریا ؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما،خود گیاه رشد نمیکنه ولی پاجوش میزنه، واز داخل خاک گیاه جدیدی که از ریشه به گیاه اصلی متصل هست رشد میکنه، قسمتهای رنگی مصنوعی هستند واز خود گیاه نیست روی قسمتهای رنگی اب اسپری کنید تا نرم بشه بعد با ناخن از یک قسمت، قسمتهای رنگی رو شروع به جدا کردن کنید تنها با اسپری اب جدا نمیشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.