۱۰ نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها

10 نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها

۱۰ نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها : کاکتوس‌ها مانند همه گیاهان برای رشد نیاز به مواد مغذی دارند، بسیاری از این مواد به طور طبیعی در خاک وجود دارد ولی گاهی به دلیل فقر خاک و یا استفاده از ماسه در ترکیب خاک گلدان تمام مواد مورد نیاز در خاک وجود ندارد در این مواقع برای رشد بهتر کاکتوس یا ساکولنت می‌توان از کود استفاده کرد. البته باید توجه داشت که کاکتوس‌ها گیاهان کند رشدی هستند و نباید سعی کرد با کود دادن زیاد رشد گیاه را بیشتر از حد طبیعی کرد. این کار نه تنها باعث افزایش رشد گیاه نخواهد شد بلکه باعث آسیب به کاکتوس نیز می‌شود. پس کود دهی باید اصولی و به موقع انجام شود. در ادامه مقاله به سؤالات مهم در مورد کود دهی کاکتوس‌ها و ساکولنت ها پاسخ داده می‌شود.

۱- چه کودی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟
برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌توان از کودهای NPK که حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاهان است استفاده کرد. کود مناسب برای کاکتوس‌ها باید دارای ازت پایین و پتاس بالایی باشد. مانند کود NPK 3-11-38. ازت بالا باعث آبکی شدن بافت‌های کاکتوس می‌شود و ترک‌هایی در روی گیاه ایجاد می‌شود. برای خرید کود مخصوص کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

۲- بهترین زمان برای کود دهی کاکتوس‌ها کی است؟
زمان کود دهی برای کاکتوس‌ها و ساکولنتها بسیار مهم می‌باشد. اگر در زمان نامناسب کوددهی انجام شود می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و به گیاه آسیب برساند. بهترین زمان برای کود دهی هنگام رشد گیاه می‌باشد. کاکتوس‌ها در فصل‌های مختلف رشد می‌کنند پس باید فصل رشد کاکتوس خودمان را بدانیم. از کود دهی کاکتوس‌ها در فصل زمستان و زمان خواب خودداری کنید. همچنین کاکتوس‌هایی که تازه کاشته شدن و یا بیمار هستند را نباید کود داد.

۳- آیا کاکتوس‌ها به کود آهن نیاز دارند؟
خیر کاکتوس‌ها به دلیل نحوه ساختار و نیازهایی که دارند به کود آهن نیازی ندارند.

۴- چه مارک کودی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟ 
مارک‌های مختلفی در بازار وجود دارد که می‌توان برای کاکتوس‌ها استفاده کرد. حتماً توجه داشته باشید که کود تاریخ گذشته نباشد و از مراکز معتبر تهیه کنید تا به گیاهانتان آسیبی نرسد.

۵- نحوه کود دادن به کاکتوس چگونه است؟
بستگی به نوع کود دارد بعضی از کودها از طریق برگ و تنه گیاه جذب می‌شوند و بعضی کودها از طریق ریشه که به صورت آبیاری استفاده می‌شود.

۶- چه مدت باید کود دهی کنم؟
در فصل رشد هر ماه یک مرتبه می‌توان از کود برای کاکتوس‌ها استفاده کرد. برای کاکتوس‌های کوچک خزانه‌ای هر دو هفته یک مرتبه می‌توان از کود استفاده کرد.

۷- آیا به همه کاکتوس‌ها باید کود داد؟ از لحاظ سن و اندازه؟
کاکتوس‌های کوچک و در حال رشد بیشتر از کاکتوس‌های بزرگ نیاز به کود دارند.

۸- آیا می‌توان از کود حیوانی برای کاکتوس‌ها استفاده کرد؟
یکی از بهترین کودها که تأثیر بسیار زیادی در رشد کاکتوس‌ها دارد کود حیوانی می‌باشد. کود گاوی به دلیل اسیدی بودن مناسب‌تر از سایر کودهای حیوانی می‌باشد. ولی تنها از کود حیوانی که کاملاً پوسیده و عاری از هر آلودگی باشد می‌توان استفاده کرد. حتماً کود حیوانی را قبل از استفاده در ترکیب خاک با سم قارچ‌کش و حشره‌کش ضدعفونی کنید.

۹- چه نوع خاکی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟ قلیایی یا اسیدی؟
اکثر کاکتوس‌ها در خاک اسیدی بهتر رشد می‌کنند تا خاک قلیایی. در خاک اسیدی قدرت جذب مواد غذایی بیشتر از خاک قلیایی است.

۱۰- با وجود کود دهی به کاکتوس‌هایم رشد چندانی ندارند؟
رشد گیاهان به عوامل مختلفی مانند میزان نور، دما، فصل، سن و غیره بستگی دارد و تنها با کوددهی گیاهان رشد نخواهند کرد مگر تمام شرایط لازم فراهم باشد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

124 دیدگاه برای “۱۰ نکته در مورد کود دادن به کاکتوس‌ها

  1. piadehkoohsar گفته:

    امروز گلخونه بودم صاحابش به کاکتوس هاش کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ میداد
    بالاخره من نفهمیدم این کود خوبه یا ۳ ۱۱ ۳۸
    چون میگن ازت یا نیتروژن باید پایین باشه چون باعث دراز شدت کاکتوس های توپی میشه
    اگه واقعا کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ مشکلی ایجاد نمیکنه منم از همین کود بدم بهشون

    • کارشناس 1 گفته:

      هر دو نوع کود ازتش کم هست ومیشه از هر دو برای کاکتوسها استفاده کرد ولی بصورت دوره ای نه همزمان.

  2. Sara گفته:

    سلام خسته نباشید من کاکتوس هایم رشد آن چنانی’نداره چه نوع کودی میتونم استفاده کنم برایشان ممنون میشم راهنمایی بفرمایید در اتاق نگه داری میکنم نور .دمایش هم مناسب عس

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، تنها با کوددهی نمیشه رشدشون بهتر بشه باید گلدان ،خاک، نور، دما وتهویه وابیاری مناسبی هم داشته باشند در کنار این شرایط ایدال ماهی یکبار هم با کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند تقویت بشند رشد ایدالی خواهند داشت برای تقویت میتونید از کود مخصوص کاکتوسها مثل ۱۲،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸ یا کودهای مشابه که پتاس بیشتری از ازت داشته باشند استفاده کنید.

  3. .mahan گفته:

    مقالتون هم بسیار عالی بود برا کاکتوس هام خیلی به دردم خورد
    بسیار بسیار ممنونم

  4. .mahan گفته:

    سلام خسته نباشید، کود ۲۰،۲۰،۲۰رو میشه همراه با کود پاجوش دهی داد؟
    گلهام هم از این نوع هستن

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، برای سانسوریا کود سه بیست مناسب نیست بهتر هست از کودهایی که فسفر بیشتری از ازت وپتاس دارند برای سانسوریاها استفاده کنید. نه هیچ وقت کودهای npkرو باهم مخلوط نکنید همیشه جداگانه وبافاصله حداقل یک ماه استفاده کنید.

  5. حمید گفته:

    سلام بنده امروز ۱۴ دی متاسفانه اطلاعی نداشتم به کاکتوسام کود دادم میشه راهنمایی کنید لطفا

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر کاکتوسهاتون در دمای بالای ۱۵ درجه نگهداری میشند ورشد دارند مشکلی بوجود نمیاد.

  6. جلال گفته:

    سلام میخواستم بدونم از سه نوع کود زیر کدوم کود بهترین کود برای کاکتوس و کدوم برای جوانه های سه ماهه کاکتوس هست؟
    ۱۲_۱۲_۳۶و۳_۱۱_۳۸و۶_۱۱_۴۶

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، هر سه مناسب کاکتوسها هستند، میتونید بصورت دوره ای از هر سه استفاده کنید برای جوانه ها ۱۲،۱۲،۳۶ بهترهست.

  7. میثم گفته:

    سلام وقت بخیر بنده الان امروز که یازدهم ابان هست کاکتوس هام رو به خواب نبردم چون تولیدی هستیم میتونم الان کود دهی انجام بدم که گیاه ها زمستون مقاوم تر باشن از بیوبیست گلد استفاده میکنم میتونم الان استفاده کنم یا ضرر داره.؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر دمای نگهداری بالاهست وگیاهانتون به خواب نرفتند بله میتونید کوددهی رو ادامه بدید ولی بهترین راه این هست که دما رو کاهش بدید تا بخواب برند چون با کوتاه شدن روزها رشدشون کم میشه خواب زمستانی باعث استراحت گیاهان میشه وبهار رو با رشد بهتری شروع میکنند.

  8. کامران روستائی گفته:

    با عرض سلام و احترام. ضمن تشکر از مطالب مفید شما ، خواستم بپرسم چه نوع کودی برای آلوئه نژاد مارلوتی (کوهی) که در گلدان بصورت خانگی نگهداری میشه مناسب هست؟ و فواصل زمانی بین آبیاری برای این گیاه چقدر باید باشه؟ ممنون و متشکر از شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، از کودهای مخصوص کاکتوسها که پتاس بیشتری از ازت داره میتونید استفاده کنید، مثل
      ۱۲،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸ npk

  9. صدیقی گفته:

    سلام
    آیا مصرف همزمان هیومیک اسید و کود ان پی کا پتاس بالا مخصوص کاکتوس و قارچکش کاربندازیوم (هر سه با دوز استاندارد تعریف شده)مشکلی ایجاد میکند؟
    تشکر از راهنمایی شما

  10. محمد جواد قربانی گفته:

    سلام.کود دامی پوسیده شده گاوی اگه یکم بیشتر استفاده بشه برای کاکتوس مشکل داره؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست مقدارش کمتر باشه بیشتر باشه باعث سوختگی ریشه گیاه وزرد شدن گیاه میشه.

  11. Maziyar گفته:

    سلام ببخشید از قارچ کش کاربندازیم میتونیم بصورت ابیارى براى جلوگیرى و حفاطت کاکتوس هام در برابر قارچ هاى احتمالى استفاده کنم ؟ البته هر ۵-۶ ماه یکبار ؟؟
    بجز بصورت ابیارى میتونم از اسپرى کردن محلول قارچ کش کاربندازیم روى کاکتوس هام هم استفاده کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میتونید استفاده کنید هم بصورت ابیاری هم بصورت سمپاشی فقط دقت داشته باشید که در زمستان اگر میخواهید سمپاشی کنید سمپاشی رو در طول روز انجام بدید تا اب روی کاکتوسهابخار بشه و روی گیاهان نمونه.

  12. Maziyar گفته:

    نه خیر سانسوریام ابلق نیست واقعا ممنون از پاسخ دهی عالی و سایت عالیتون که واقعا جامع و مفید هستش

  13. Maziyar گفته:

    البته من اسید هیومیک امریکایی به کاکتوس هام و بقیه گل های اپارتمانیم دادم مثل سانسوریا لیندا گل موسی در گهواره و گل گندمی حالا میخوام توی ابیاری بعدیم که تقریبا میشه یکماه دیگه کود دهی کنم. کود NPK 12-12-36 هلندی برای کاکتوس هام گرفتم و کود NPK 20-20-20 المانی هم خریدم بنظر شما خود سه بیست رو به بقیه گل های اپارتمانیم بجز کاکتوسام بدم؟؟؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      اسید هیومیک وکود ۱۲،۱۲،۳۶ رو برای همه ی انواع گیاهان میتونید استفاده کنید ،ولی کود سه بیست رو فقط برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز میتونید استفاده کنید.

  14. Maziyar گفته:

    سلام . برای سانسوریا , لیندا , گل موسی در گخواره و گل گندمی میتونم کود NPK 20-20-20 بدم؟؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.