پایه هیلو سرئوس خوب یا بد؟

پایه هیلو سرئوس خوب یا بد؟: سلام امروز میخواهم درمورد پیوند دادن روی پایه هیلو سرئوس صحبت کنم، وقتی از پایه هیلو سرئوس صحبت می کنیم سریع یاد ژمینو های رنگارنگ بسیار زیبایی می‌افتم که بر روی این پایه هاپیوند می‌شوند. اما شاید هیلئو سرئوس خاطره بد خراب شدن ژمینو رنگی را برای شما تداعی کند پس همین جا دست نگه دارید و یه سر به مقاله ژمینو میهانوچی رنگی بزنید و اول علت خرابی ژمینو های خود رو پیدا کنید. (برای مطالعه اینجا کلیک کنید).

حالا که فهمیدید علت خرابی کاکتوس‌ها پیوند شده بر روی پایه هیلئو سرئوس از جایی دیگر بوده است میرویم سراغ مزایای پیوند بر روی این پایه، هیلو سرئوس رشد بسیار بالایی نسبت به پایه‌هایی مانند نقره‌ای و میرتلو و تریکو دارد و پس از پیوند دادن بر روی این پایه تمام رشد بالای پایه به پیوندک منتقل می‌شود.

بر روی پایه هیلو سرئوس می‌توان از بذر کاکتوس تا کاکتوس بالغ را پیوند داد و از مزایای رشد زیاد این پایه بهره‌مند شد.

فرو پیوند شده بر روی پایه هیلو سرئوس
فرو پیوند شده بر روی پایه هیلو سرئوس

 

اوبلمانیا ابلق روی پایه هیلو سرئوس
اوبلمانیا ابلق روی پایه هیلو سرئوس

در مورد پایه هیلئو سرئوس اول باید مشکلات این پایه را مد نظر بگیرید که شاید تنها مشکل آن عدم تحمل گرما و خشکی هوا است که باید به آن دقت کرد ولی در بعضی موارد مشکلات دیگری هم به وجود می‌آید، مثلاً ؛ در صورت قارچ گرفتی پایه خیلی سریع به پیوندک هم منتقل میشود و اینکه کاکتوس‌های سایز بسیار بزرگ را نمیشود روی آن پیوند داد و اینکه معمولاً مشکلی که تازه کارها در هنگام پیوند با آن رو به رو می‌شوند خم شدن پایه در هنگام بستن کش در زمان پیوند است که اکیداً توصیه می‌کنم از چسب نواری استفاده کنید.

بعد این عیوب کوچکی که پایه هیلو سرئوس دارد دیگر چیزی به‌جز سود ندارد.

پیوند بسیار آسان
رشد سریع پیوند
پاجوش‌دهی زیاد پیوندک
خم نشدن پایه زیر پیوندک‌های بزرگ
تکثیر بسیار آسان
قیمت پایین پایه هیلئو سرئوس
تحمل رطوبت بالا

تن جوش دهی سریع ژمینو پیوند شده روی هیلو سرئوس
تن جوش دهی سریع ژمینو پیوند شده روی هیلو سرئوس

 

ژمینو های رنگارنگ پیوندی روی هیلو سرئوس
ژمینو های رنگارنگ پیوندی روی هیلو سرئوس

 

پیوند بسیار زیبا تریکو ابلق
پیوند بسیار زیبا تریکو ابلق

یک نکته دیگر هم در مورد پایه هیلئو سرئوس این است که پایه هیلئو سرئوس بهترین انتخاب برای پیوندها مجانب است. و به‌راحتی می‌توان تعداد بسیار زیادی کاکتوس مختلف را به صورت مجانب بر روی آن پیوند داد و پایه هیلو سرئوس می‌تواند تمام آن‌ها رشد داده و شکل بسیار زیبا به خود بگیرد.

تعداد زیادی پیوند ژمینو به صورت مجانب

نکته: اگر در شرایط نگهداری پایه هیلئو سرئوس مشکل دارید از آن جایی که کاکتوس‌ها می‌توانند به مرور زمان به شرایط محیطی عادت کنند پیشنهاد می‌کنم اقدام به کاشت بذر پایه هیلو سرئوس بکنید و به مرور زمان کاکتوس به شرایط محیطی شما عادت خواهد کرد.

کاشت بذر هیلو سرئوس

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

27 دیدگاه برای “پایه هیلو سرئوس خوب یا بد؟

  1. محمد گفته:

    سلام شما توی مقاله ی پایه مناسب کاکتوس اگر اشتباه نکنم گفتین هیلو سرئوس بدترین پایه اس ولی الان میگین خوبه لطفا هر کدوم درست تصحیح کنید

  2. سجاد گفته:

    سلام.چرا این پاجوش هیلو سرئوس از پایین داره نقره ای میشه و هرروز پیشروی میکنه یک پاجوش دیگه هم همینطوری شد اما تمامش و چون نازیبا بود جدا کردم و انداختم بیرون نمیخوام این هم این طوری بشه البته پاجوش شیره هم میده و شیرش رو خودش خشک میشه شاید بخاطر همین شیره هست؟؟؟
    آبیاری هفته ای یک بار. دما ۲۶درجه.نور زیاد و فیلتر شده داره
    ممنون از راهنماییتون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،قسمتهای نقره ای بیماری ویروسی هست که متاسفانه فعلا درمان نداره، تاثیری در رشد گیاهان نداره فقط شکل ظاهری گیاه رو زشت میکنه، سعی کنید رطوبت محیط رو کاهش بدید وزمانی که دما پایین هست گیاه رو ابیاری نکنید در ساعتی که دما بین ۲۵ الی ۳۰ درجه بود ابیاری گیاهان رو انجام بدید.

      • سجاد گفته:

        سلام اگر بیماری ویروسی هست چرا گیاه مادری دچار نشده خود گیاه مادری هم پاجوش یکی دیگه هست؟؟

        • کارشناس 1 گفته:

          درود، معمولا قسمتهایی که ضعیف هستند مبتلا میشن میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه هم بگیرید ولی این بیماری در رشد گیاه هیچ تاثیری نداره گیاه به رشدش ادامه میده.

  3. سلیم گفته:

    با سلام خدمت کارشناسان محترم
    ببخشید برای تأمین رطوبت هیلو سرئوس میشود در هنگامی که نور نیست غبار پاشی انجام داد و بهترین روش چیست؟
    پیشاپیش ممنون

  4. reza.s گفته:

    سلام وقت بخیر ، من یه ژمینو ابلق دارم که پیوند زده شده رو هیلئو و الان خود پایه تنه جوش زده میدونم باید جدا بشه ؛ یه سوال داشتم “حدودا چقدر میتونم تنه جوش رو بزارم کمی بزرگتر بشه که هم بتونم اون تنه جوش رو پیوند بزنم رو پرسیکا و هم ژمینو ام یعنی پیوندک آسیب نبینه” ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر روی پرسیکا میخواهید پیوند بزنید نباید قطرش از قطر پرسیکا بیشتر بشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      برای گیاه بالغ ترکیب خاک (ماسه شسته عدسی۷۰ درصد، پیت ماس۲۰درصد، ورمی کمپوست ۱۰ درصد) میتونید به این ترکیب مقداری هم ذغال خرد شده هم اضافه کنید، ابیاری هر وقت خاک کامل خشک شد.میزان نور دریافتی روزی ۸الی ۱۲ ساعت در زمان رشد(نور فیلتر شده) ، دما بین ۲۵الی۳۰ درجه.

  5. سیدامیرمهدی گفته:

    با سلام وقتتون بخیر بهترین ترکیب خاک برای پایه هیلوسرئوس چیست؟ و نوردهی و دمای مورد قابل تحمل و رطوبت ممنون میشم که در اسرع وقت پاسخ بدید با تشکر

  6. یاسر گفته:

    یه سوال دیگر هم داشتم خواستم بپرسم تو کاکتوسهای کروی کدام یک از همه سریعتر رشد میکنند و بزرگتر میشوند؟

    • کارشناس 2 گفته:

      بستگی به شرایط نگهداری داره،اگر شرایط برای رشد ایدال باشه رشد اچینو پسیس بیشتر از بقیه کاکتوسهاست.

    • کارشناس 2 گفته:

      عوامل مختلفی باعث میشه که گیاه پیوند زده بشه، پوسیدگی ریشه، کمبود رشد در خاک و… نه نیاز نیست که حتما پیوند زده بشه.

  7. mitra گفته:

    بنظر من هلیو سرئوس برای مناطق سردسیر پایه خوبی نیست . ریشه هاش به سرما حساسن و سریعا دچار پوسیدگی میشه. کسانی که تو مناطق سردسیر هستن ، پایه نقره ای و حتی اچینو و اچینوپسیس پایه های بسیار بهتر و مقاومتری هستن.
    تو انتخاب پایه برای پیوند کاکتوس، یه مبحثش ، رشد سریع پیوندک هست ، مهمترین مبحث بنظر من ماندگاری پایه و سازگاری بین پایه و پیوندک هست.

  8. mahdimousavi00834 گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید. ببخشید شما در یکی از مقاله های قبلی تون گفته بودین بد ترین پایه هلیو سرئوس هست در حال که در این مقاله و مقاله ای دیگر گفتید جزو بهترین پایه هاست. کدومش درسته؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در هردو مقاله فواید ومضراتش توضیح داده شده پیشنهاد میکنم هردو مقاله رو کامل مطالعه بفرمایید.

  9. mahdimousavi8300 گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست گرامی در مورد این مقاله را به عنوان یک تا دو سال بعد از آن به عنوان یک تا دو سال بعد از آن به صورت یک واحد

  10. arsh.haghi گفته:

    سلام
    پایه اسلو سرئوسی که پیوندش از بین رفته و فقط پایه مانده دارم ، خیلی سعی کردم بتونم پایه رو وادار به رشد و جوانه زنی کنم اما موفق نشدم، ظاهرا غالبیت انتهایی اون از بین رفته و دیگه سبز نمیشه …. آیا میشه پایه رو دوباره سبز کنم???

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. اگر اروئلهاش سالم باشن مجدد جوانه میزنه. برای تحریک به رشد بهتر هست ریشه ها رو کامل کات کنید وبعد از اغشته کردن به محلول قارچ کش در محیط سایه وخنک بگذارید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس کشت کنید. بهتر هست این کار رو اوایل بهار انجام بدید احتمالش هم هست که الان در خواب زمستانی باشه وبرای همین رشدی نداره.

دیدگاه‌ها بسته شده است.