معرفی و آموزش نگهداری لاپیداریا مارگارتا

معرفی و آموزش نگهداری لاپیداریا مارگارتا

معرفی و آموزش نگهداری لاپیداریا مارگارتا: لاپیداریا مارگارتا گیاهی زیبا و دوست داشتنی که شباهت زیادی به لیتوپس ها دارد. نام علمی lapidaria margaretae از خانواده:aizoaceae بومی نامیبیای جنوبی و کیپ شمالی افریقای جنوبی. این گیاهان از نظر شکل و رنگ شبیه سنگهای بیابانی هستند و در دشت یا در شکاف سنگها و شن و ماسه قرمز و یا بر روی سنگهای سست و معمولاً در شیب ملایم تپه‌های شمال شرقی در آفتاب کامل یا در زیر سایه درختان و یا سایه سنگها با طیف وسیعی از لیتوپسها و آناکامپسروسها رشد می‌کنند.

 

 

برگ‌ها صاف، مجسمه‌ای به رنگ صورتی خاکستری هستند یک گیاه کوچک و کوتوله با حداقل ۲ – ۴ جفت برگ سنگی شکل که به ندرت تپه‌ای رشد می‌کند در حالی که لیتوپس و دینترانتوس به طور معمول یک جفت برگ دارند.

 

لاپیداریا دارای دو تا چهار جفت برگ است برگها گرد، مثلثی، ضخیم، گسترده و حاشیه‌های قهوه‌ای برجسته معمولاً به رنگ خاکستری صورتی در پایه با برگهای تیره‌تر، هر برگ معمولاً ۲ سانتیمتر طول و ۱ سانتیمتر عرض دارند. گل‌ها به رنگ طلایی گسترده با بیش از ۵ سانتیمتر بزرگی که می‌تواند گیاه را بپوشاند با بیش از ۱۰۰ گلبرگ به رنگ زرد طلایی که بعداً سفید در پایه هستند و ۳۰۰تا ۵۰۰ پرچم در مرکز گل مستقر است این گیاه در طول روز باز می‌شود گلدهی ممکن است انفرادی یا دو گل بدهد.

 

شرایط نگهداری:
این گیاهان نسبتاً آسان برای پرورش و نگهداری هستند انها به خاکی سبک و متخلخل با تخلیه خوب و مکانی با نور آفتاب کامل در طول سال نیاز دارند در شرایط نگهداری نامناسب این گیاه به سرعت از بین می‌رود. در آب و هوای گرم و آفتابی و آبیاری مناسب به خوبی رشد می‌کنند ولی در هوای بسیار گرم تابستان مخصوصاً وقتی شب‌ها هم گرم می‌شود به سختی آب دریافت کرده و گیاه به خواب می‌رود در این زمان بهتر است گیاه را در مکانی سایه نگهداری کنید تا باز پاییز گیاه در دوره رشد فعال قرار بگیرد این گیاه در پاییز و بهار رشد می‌کند منتها در تابستان و زمستان رشد فعالی ندارد.

 

خاک:
لاپیداریا به خاکی سبک و متخلخل با زهکشی بسیار بالا نیاز دارد در بسترهای سنگین و یکدست که باعث مانده آبی می‌شود ریشه گیاه به سرعت از بین رفته و گیاه نابود می‌شود نیاز به یک کمپوست بر پایه لوم با اضافه کردن مواد اضافی زهکشی مانند پرلیت یا ماسه دارد.

 

نور:
لاپیداریا در طول سال به مکانی با نور کامل آفتاب یا سایه روشن نیاز دارد این گیاه هر زمان که آب و هوای گرم و نور دریافت کند به شدت رشد می‌کند و به عنوان تولید کننده فرصت طلب شناخته می‌شود ولی در آب و هوای بسیار گرم (ماه‌های تابستان) در شرایط نیمه استراحت به سر می‌برد در تابستان حتماً مکانی با نور فیلتر شده و سایه زیاد می‌خواهد در زمستان رشد زیادی ندارد ولی مکانی آفتابی و در منزل موقعیت آفتابی پشت پنجره را ترجیح می‌دهد.

 

آبیاری:
بهار و پاییز فصل رشد فعال این گیاه است و آبیاری را منظم و کافی می‌خواهد بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود تابستان‌های گرم در شرایط استراحت به سر می‌برد آبیاری را بسیار محدود کنید هرگز خاک لاپیداریا را خیس و غرقاب آبیاری نکنید ریشه این گیاه مستعد پوسیدگی است و بسیار بعید است شما بتوانید آن را بعد از پوسیدگی ریشه احیا کنید در زمستان آبیاری را با احتیاط انجام دهید زیرا این گیاه در این فصل به دلیل نور کم رشد ناچیزی دارد اگر زیاد آبیاری شود گیاه در عرض یک روز ریشه را از دست می‌دهد بعد اینکه برگهای قدیمی روی بدنه گیاه خشک شد و برگ جدید رویید آبیاری را منظم کنید.

 

دما:
این گیاه گرمای بسیار زیاد را دوام نمی‌آورد و به خواب می‌رود پس در طول ماه‌های گرم سال لاپیداریا را به مکانی سایه و خنک با نور فیلتر شده منتقل کنید دمای قابل تحمل ۲۵ درجه در زمستان به شرط خشکی بستر و مدت محدود دمای ۴- درجه را دوام می آورد ولی در کل نگذارید دمای محیط نگهداری از ۸ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر بیاید.

 

کوددهی:

لاپیداریا به کوددهی زیاد نیاز ندارد به منظور کمک به رشد بهینه می‌توان در دوره رشد فعال ماهانه یکبار با کودهای کامل گیاه را تغذیه کرد.

تکثیر:
این گیاه از طریق کاشت بذر قابل تکثیر است. برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

کپسول بذر لاپیداریا

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

19 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری لاپیداریا مارگارتا

  1. مریم گفته:

    ممنونم ازشما نور دهی چی جای که هست پرنور هست خوبه داخل ظرف اب بزارم درجای بانور زیاد یا نوررباید کم وفیلتر شده باشه

    • کارشناس 2 گفته:

      در همون محیطی که پرنور وفیلتر شده هست نگهداری کنید، برای همیشه داخل اب نگذارید فقط برای سیراب شدن داخل اب بگذارید اب که بالای سطح خاک اومد از داخل اب بردارید وروی یک سبد بگذارید تا اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه بعد در محیط اصلی قرار بدید.

  2. مریم گفته:

    http://uupload.ir/files/wbvv_20200921_120251.jpg
    http://uupload.ir/files/5ojl_20200921_120259.jpg
    سلام من این گل رو هدیه گرفتم و گفتن اب دهی زیاد نمیخواد جلو پنجر با نور زیاد بوده و هفته ی یبار اب میدادم روزهای دیگه اب به خاک اسپری میکردم فقط کم اما چرا اینطور شده لطفا راهنماییم کنید امیدی بهش هست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ریشه های گیاه مشکل داره،اگر ابیاری کم بوده احتمالا بعضی ریشه ها از کم ابی خشک شدند، میتونید داخل یک تشت اب بریزید وگلدان رو داخل اب قرار بدید تا کامل سیراب بشه، ساکولنتها هم به اب نیاز دارند، اینطوری نیست که اصلا اب ندید، زمانی که خاکش کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید، اگر بعد از چند روز بهبود نیافت میتونید از قسمتهای سالم قلمه بگیرید.

  3. Tahereh گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    گل من حالش خوب بود اما چند روز متوجه شدم برگ های پایینش نرم شدن برگ های روش دارن ازش جدا میشن مطالبتون رو خوندم متوجه شدم نورش کم بود اما میخوام بدونم زنده میمونه گلم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. لیلا گفته:

    سلام
    ممنون از اطلاعات خوبتون
    من یه گیاه لاپیداریا دارم که بیرون پنجره تو هوای آزاد بود چند روز دیدم نرم و شل شده، حس کردم بخاطر سرمای بیرون این شکلی شده، آوردمش داخل اتاق
    حالا دیروز دیدم پایین برگاش کاملا نرم و آبکی شدن و دلارن از بین میرن
    هیچکاری نمیشه کرد دیگه به نظرتون؟
    مشکلش چی بوده؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. احتمالش هست که یخ زده باشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.