گل کراسولا خرفه ای و روش های نگهداری از آن در منزل

شرایط نگهداری کراسولا خرفه‌ای در منزل

گل کراسولا خرفه ای از خانواده ساکولنتها بوده، دارای برگ ها و تنه گوشتی می باشد که با گذشت زمان ساقه ها از پایین چوبی می شوند، گیاهی است مناسب برای ساخت بونسای، کراسولا خرفه ای به دلیل زیبایی، مقاوم بودن و آسان بودن نگهداری آن به صورت گسترده در اکثر نقاط دنیا به عنوان گل آپارتمانی و بیرونی نگهداری می شود. گونه کراسولا بومی مناطق جنوب آفریقا است و بیش از ۱۵۰ گونه دارد، یکی از معروف‌ترین گونه‌های کراسولا که در بیشتر مورد توجه قرار گرفته است گونه Crassula Portulaca یا همان کراسولا خرفه‌ای است.

کراسولا خرفه‌ای به راحتی با هرس کردن به شکل بونسای در آمده و به زیبایی‌اش افزوده می‌شود، نگهداری از آن بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را از طریق قلمه تکثیر کرد، رنگ ساقه‌های جوان به رنگ سبز بوده و ضعیف و شکننده است و بهترین زمان برای فرم دهی به شکل بونسای زمانی است که ساقه‌ها جوان و به رنگ سبز باشند چون به راحتی شکل می‌گیرند. وقتی ساقه‌ها بالغ می‌شوند رنگ آن‌ها قهوه‌ای شده و مانند چوب می‌شوند و شکل گیری آن سخت می‌شود. این گیاه در شرایط آب و هوایی مناسب در فصل بهار گلدهی می‌کند. گل‌های آن کوچک و ستاره‌ای شکل به رنگ صورتی می‌باشد که بسیار زیبا است. یکی از راه‌های تشویق گیاه به گلدهی، فراهم کردن دوره خواب در زمستان برای آن است.

برای ساخت بونسای باید مرتب شاخه های آن را هرس کنید تا شکل بونسای پیدا کند.

شرایط نگهداری از گیاه کراسولا خرفه‌ای در خانه یا آپارتمان

۱_آبیاری کراسولا خرفه‌ای

کراسولا خرفه‌ای به خشکی علاقه داشته و نسبت به آن مقاومت خوبی دارد، برای آبیاری باید اجازه داد تا سطح خاک به عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود. به آبیاری زیاد حساس است و برگ‌های آن زرد شده و می‌ریزد و همچنین ریشه‌ها پوسیده و ساقه گیاه حالت گندیدگی پیدا می کند، به همین علت از آبیاری بیش از حد بپرهیزید، آب آبیاری حاوی املاح سخت نباشد و بهتر است چند ساعت در محیط نگهداری شود تا کلر آن از بین برود. در زمستان هنگامی که گیاه دوره خواب را سپری می‌کند به هیچ‌ وجه به گیاه آب اضافی ندهید و فقط به میزان کم برای جلوگیری از خشکی (مثلا در ماه ۱ الی ۲ مرتبه) گیاه را آبیاری کنید.

 

۲_نور مورد نیاز کراسولا خرفه‌ای

کراسولا خرفه‌ای علاقه زیادی به نور دارد و روزانه به ۳ الی ۸ ساعت نور آفتاب احتیاج داشته و اگر نور برایش فراهم نشود رشد علفی پیدا می‌کند(باریک شدن)، برگ‌ها می‌ریزند، فاصله بین برگ‌ها زیاد شده و گیاه کم پشت می‌شود، در تابستان گیاه را در مقابل آفتاب داغ ظهر قرار ندهید چون باعث سوختگی و خرابی گیاه می‌شود، می‌توانید در فصل تابستان نور خورشید را فیلتر کنید تا به گیاه آسیب وارد نشود، منظور از نور فیلتر شده یعنی اگر آفتاب شدید باشد باید با توری یا شیشه مات کن از شدت نور کاست.

آفتاب ملایم مناسب گل خرفه ای است از قرار دادن در معرض تابش آفتاب خودداری کنید

۳_دمای مناسب پرورش کراسولا خرفه‌ای

کراسولا خرفه‌ای دمای بالایی را تحمل می‌کند اما رشد آن کم یا متوقف می‌شود. بهترین دما برای رشد آن ۲۰ الی ۲۸ درجه می‌باشد. حداقل دمایی که می‌تواند تحمل کند ۳۸ درجه بوده و در دمای بالاتر از آن احتمال خرابی گیاه وجود دارد. در زمستان دمای قابل تحمل ۷ درجه بوده و دمای پایین‌تر باعث یخزدگی می‌شود و گیاه از بین می‌رود. بهترین دما برای نگهداری از گیاه در زمستان ۱۰ الی ۱۴ درجه است که به گلدهی و رشد بیشتر در فصل رشد کمک می‌کند.

 

۴_خاک مناسب کراسولا خرفه‌ای

این گیاه در مورد خاک حساس نبوده و در هر خاکی که مواد مغذی آن خوب و کافی باشد رشد می‌کند. بهترین خاک برای کراسولا خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند. برای بهتر شدن کیفیت خاک از لحاظ مواد مغذی مورد نیاز گیاه می‌توانید به خاک مقداری ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی اضافه کنید.

 

۵_ رطوبت

این گیاه به رطوبت زیاد نیاز ندارد و اگر به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد گیاه از بین می‌رود، البته گیاه را ماهی یک‌بار شست و شو دهید تا برگ‌ها و ساقه‌ها تمیز باشند که عمل فتوسنتز به راحتی برای گیاه صورت بگیرد، شستن گیاه را در جای سایه به دور از نور خورشید انجام دهید و گیاه را در معرض هوای تازه قرار بدهید تا زود خشک شود.

 

۶_ کوددهی کراسولا خرفه‌ای

برای رشد بهتر و مطلوب گیاه بهتر است مواد غذایی برای گیاه فراهم شود. برای این کار از کودهای ارگانیک مثل کود npk، کود ورمی کمپوست، کود دامی و… در ترکیب خاک استفاده کنید به این منظور سالی یک‌بار در فصل بهار خاک گلدان را عوض کرده و در ترکیب خاک جدید از این کودها استفاده کنید. اگر هم از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنید سعی کنید نصف دوز توصیه شده توسط شرکت سازنده را استفاده کنید تا آسیبی به گیاه وارد نشود.

۷_ تعویض گلدان گل خرفه ای

زمانی که گلدان از ریشه ها پر شد باید گلدان را به اندازه بزرگتر تعویض کرد، بهترین زمان برای تعویض گلدان گل خرفه ای از اسفند تا شهریور می باشد. از انواع گلدان سفالی، پلاستیکی و سنگی استفاده کرد.

باید گلدان به سایز بزرگتر تعویض شود

آفت و بیماری های گل خرفه ای

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای : نگهداری از گیاه کراسولا کار سختی نیست ولی این ساکولنت نیز مانند سایر گیاهان دچار بعضی آفت‌ها و بیمارها می‌شود که در ادامه این مقاله به برخی از مشکلات آن می‌پردازیم. از عمده مشکلات کراسولا خرفه‌ای می‌توان به ریزش برگ‌ها، زرد شدن برگ‌ها، وجود حشرات بر روی تنه و برگ‌ها ی گیاه، پوسیدگی و سایر مشکلات اشاره کرد.

بیمارهای قارچی
رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی  و پوسیدگی کراسولا شود، حتماً در آبیاری این گیاه دقت کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نماید، خاک باید دارای تخلخل بالایی باشد تا آب در آن باقی نماند، سفیدک پودری نیز بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند بر روی برگها و ساقه‌ها لکه‌های سفید رنگ ایجاد کند. دلیل اصلی زرد شدن و ریزش برگ ها میتواند بیماری های قارچی باشد، به محض مشاهده لکه های برگی و زرد شدن برگها از سموم قارچکش هم به صورت آبیاری و به صورت اسپری روی شاخ و برگ گیاه استفاده کنید.

شپشک آردآلود
شپشک آرد آلود و شپشک سپردار از آفت‌های این گیاه هستند. برای مبارزه با این آفت از سموم حشره کش مخصوص شپشک استفاده کنید. برای مطالعه مقاله کامل شپشک آردآلود اینجا کلید کنید.

شپشک آرد آلود روی گل خرفه ای
شپشک آرد آلود روی گل خرفه ای

بیمارهای ویروسی
بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می‌شود و بر روی قسمت‌های زیرین برگ‌ها حلقه‌های سیاه رنگی ایجاد می‌کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار دشواری است ولی می‌توان از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های آلوده از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

علت چروک و لاغر شدن برگ‌های کراسولا چیست؟
نازک شدن و چروک شدن برگ‌های این گیاه ممکن است در اثر کم آبی باشد و یا دریافت نور کم، زمانی که نور کافی به این گیاه نرسد بخصوص در فصل رشد باعث می‌شود برگ‌ها از حالت طبیعی کوچک‌تر باشند. چروک شدن و ریزش برگ‌ها نیز می‌تواند در اثر کمبود آب باشد که با آبیاری مجدد می‌تواند احیا شود.

چروک شدن برگ گل خرفه ای در اثر کم آبی
چروک شدن برگ گل خرفه ای در اثر کم آبی

شوکه شدن گیاه
گاهی ریزش برگ‌ها بخصوص از قسمت‌های پایینی و یا پژمردگی گیاه می‌تواند به دلیل تغییر مکان و یا تعویض گلدان باشد. که با عادت کردن گیاه به محیط جدید این تنش از بین می‌رود.

کوددهی بیش از حد
نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود، برای کوددهی به کراسولا خرفه‌ای، از کود مخصوص گیاهان ساکولنت استفاده کنید برای خرید کود مخصوص این گیاه اینجا کلیک کنید.

کمبود مواد مغذی
کمبود مواد مغذی خاک نیز می‌تواند باعث مشکلاتی در کراسولا ها شود مانند رنگ پریدگی و یا زرد شدن برگ‌ها و یا سوختگی نوک برگ‌ها که با کوددهی یا تأمین خاک مناسب این مشکلات از بین می‌رود.

ریزش برگ‌ها در اثر عوامل طبیعی
برگ‌های پیر از قسمت‌های پایینی گیاه ریزش خواهند کرد که امری طبیعی است. این اتفاق بخصوص قبل از شروع فصل سرما اتفاق می‌افتد. شاخه‌های خیلی بلند و پیر را بهتر است سالانه هرس کنید تا ساقه‌های جوان و جدید جایگزین شوند.

آموزش قلمه زدن گل خرفه ای

گل کراسولا خرفه ای را به آسانی از طریق قلمه میتوان تکثیر کرد. این گیاه مقاوم و زیبا را به راحتی می‌توان با هرس کردن به بونسای تبدیل کرد. بهترین زمان برای قلمه زدن کراسولا خرفه ای فصل تابستان می‌باشد البته تقریباً در اکثر ماه‌های سال می‌توان قلمه زد.

 

۱- برای شروع قلمه زدن از شاخه‌های چوبی شده انتخاب کنید. آنها را با چاقو یا قیچی تیز  وضدعفونی شده به آرامی از گیاه مادری جدا کنید. بهتر است قلمه‌ها کمتر از دو سانتی متر نباشند.

قلمه ساکولنت

۲- شاخه‌های جدا شده را در محلی خنک و به دور از تابش آفتاب مستقیم آفتاب قرار دهید تا محل برش خشک شود. این خشک شدن کمک می‌کند تا قارچ‌ها و بیماری‌ها به گیاه نفوذ نکنند.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

۳- حال در این مرحله ته ساقه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید(اختیاری)، هورمون ریشه زایی کمک می‌کند که قلمه خیلی سریع‌تر ریشه بزند. البته نگران نباشید اگر هورمون ریشه زایی نداشته باشید هم می‌توانید قلمه‌های خود را به راحتی ریشه دار کنید.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

۴- حال نوبت کاشت قلمه است. برای کاشت می‌توانید از خاک با مخلوط  ماسه و  پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کنید. بهتر است خاک مورد استفاده استریل باشد. قلمه را در حدود یک سانتی متر یا بیشتر در خاک فرو ببرید و اطراف آن را با خاک محکم کنید تا قلمه راست بایستد. دمای مناسب برای ریشه زدن در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه می‌باشد.

قلمه ساکولنت ها

۵- ریشه زدن قلمه ممکن است تا  ۳ هفته طول بکشد در این مدت گیاه نیازی به آبیاری ندارد و مقداری مرطوب بودن خاک کافی می‌باشد. تا ریشه زدن کامل گیاهان را در معرض نور مستقیم و شدید قرار ندهید. بعد از ریشه زدن کامل می‌توانید آبیاری معمولی انجام دهید و گیاه را در جای پر نورتر قرار دهید.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

حالا شما موفق شده‌اید یک گیاه را به چند گیاه تبدیل کنید. با این روش بسیاری از ساکولنت ها و کاکتوس‌ها را می‌توانید تکثیر کنید. مقالات میهن کاکتوس را دنبال کنید تا همانند یک حرفه‌ای گیاهان را پرورش بدهید.

آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای

گل گیاه کراسولا خرفه ای
گل گیاه کراسولا خرفه ای
گل خرفه ای ابلق
گل خرفه ای ابلق
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

205 دیدگاه برای “گل کراسولا خرفه ای و روش های نگهداری از آن در منزل

  1. Maedeh گفته:

    خیلی عذر میخواهم من فکر کنم عکسی که براتون ارسال کردم بارگذاری نشده من این گیاهان رو بقا پنجره گذاشتم و گاهی پنجره باز میشد و اینکه نورشم غیر مستقیمه هفته ای یک بار بهش آب میدم امروز دیدم بعضی از برگ های خشک و افتاده شده اند بهش آب دادم و جایی گذاشتمش که نور غیر مستقیم لامپ بهش میخوره لطفاً راهنمایی کنید که چیکار کنم خوب شه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، این سوال رو روی مقاله “علت سیاه شدن برگهای کراسولا چیست” پرسیدید همونجا جوابتون رو نوشتم مجدد براتون جواب رو اینجا کپی میکنم مطالعه بفرمایید.

      سلام، از بین رفتن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند. بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه، بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید مقدار کمی کمبود نورهم داره.

  2. Maedeh گفته:

    و اینکه گیاهم رو جایی الان گذاشتم که نزدیک نور غیر مستقیم هستش و مقداری هم بهش آب دادم لطف میکنید راهنماییم کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      مشکلش چی هست؟ شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون کمبود نور داره بهتر هست به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید میتونید شاخه های بلند رو هرس کنید تا پرپشت بشه، قسمتهای کات شده رو هم میتونید ریشه دار وتکثیر کنید. دلیل ریزش برگها از تغییر محیط نگهداری، نبود نور کافی، ویا ابیاری زیاد میتونه باشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

  3. زهرا گفته:

    سلام من یه کراسولا دارم برگاش ریخته و فاصله برگاش زیاد شدن ساقه هاشم نازک شدن تو پنجره حال گذاشتمش ولی تو طول روز اصلا آفتاب مستقیم نمیفته رو پنجره هفته ای یک بار هم اب بهش میدم

  4. .mahan گفته:

    سلام وقت بخیر این گیاه رو امروز برا من از تهران آوردن میخواستم بدونم چرا برگاش اینطوری شده زرد شده و چروک

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل شده گلدانش هم خیلی بزرگ هست، در جای ثابتی که دما ونور مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید برگهایی که زرد شدن بمرور زمان میریزند که مشکلی نیست وطبیعی هست، یک ماه بعد گلدانش رو کوچکتر کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      برای کراسولا بهتر هست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید برای سانسوریا کودهایی که فسفر بیشتری از ازت وپتاس دارندمناسب هست.

  5. زهرا گفته:

    سلام تقریبا ۴ساله که این گل کراسولا رو دارم جاش از لحاظ نور خوبه هفته ای یکبار وقتی سطح خاکش خشک میشه آب چند روز مونده میدم اما نمیدونم چرا برگهای میریزه آیا کود کلات آهن بدم خوبه ؟؟و اینکه میتونم تو بهمن ماه قلمه بزنم ؟و اینکه چ ساقه های برای قلمه خوبه راهنماییم میکنید تا گلدان زیبایی داشته باشم

  6. Mmo گفته:

    سلام چگونه گل کراسولا حرفه ای رو شکل بدهیم که ساقه آن صاف و به سمت بالا رشت کنه و کج نشه
    و چه جوری ساقه گل را زخیم و کلفت بشه????

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهان معمولا به طرف نور کج میشند میتونید هر هفته یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید تا همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه وهم گیاه راست رشد کنه ویا گیاه رو در قسمتی نگهداری کنید که نور از بالا بهش بتابه، زخیم وکلفت شدن ساقه گیاه بمرور زمان با گذشت زمان انجام میشه وبیکباره نمیشه ساقه زخیم بشه یعنی سن گیاه وقتی بالا میره بمرور زمان ساقه قطور میشه هرسهای منظم هم تا حدودی باعث زخیم شدن ساقه میشند.

  7. حسین پذیرا گفته:

    سلام و خسته نباشید من هر چهار روز یک بار به گیاه آب میدم و جای اون پشت پنجره هست یه چند وقتی هست که برگاش زرد شده و میریزن و رنگ برگها کم رنگ شدن چه کار کنم دوباره سر حال شود.ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ابیاریتون زیاد هست ابیاری رو کاهش بدید وبین دو ابیاری باید خاک کامل خشک بشه زهکش گلدان رو هن بررسی کنید که گرفته نباشه واب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه.

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام ممکنه از پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد باشه بهتره از سم قارچکش اسپری کنید هم به صورت آبیاری به خاک بدید و هم روی شاخ و برگ گیاه اسپری کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      گلدانش کمی بزرگ هست ابیاری رو باید با دقت بیشتری انجام بدید وحتما گلدان باید زهکش داشته باشه تا اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشه برای این نوع گیاه که جزو ساکولنتهاست کود سه بیست واهن مناسب نیست میتونید از کود های مخصوص کاکتوسها (۳،۱۱،۳۸ یا ۱۲،۱۲،۳۶)که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید ازهیومیک اسید میتونید استفاده کنید ماهی یک بار،گیاه رو یک هفته بعد به محیط پر نور وفیلتر شده انتقال بدید تا نور کافی دریافت کنه.

  8. Zahra گفته:

    سلام خسته نباشید. این کراسولای من امروز گرفتم. بنظرتون گلدونش خوبه و اینکه چجوری نگه داریش کنم ک اصلا خراب نشه؟؟ اسید هیومیک بدم بهش؟؟
    و اینکه کود ۳*۲۰یا کود اهن بهش میشه بدم؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، از گیاه عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم حجم عکس رو کم کنید وصبر کنید کامل لودبشه بعد ارسال کنید.

  9. سودا گفته:

    سلام خوبین راستش یه سوال دارم من همونیم که یه عالمه ساکولنت داشت یدونه گیاه دارم خو شبیه همین کراسولاست اما اصن برگاش اینجوری مثل اینا نیست اندازش حدود ۱۰ تا پونزده سانته برگاش کوچیگنو اندازه ناخن هستن به نظرتون اینیکه دارم همین کراسولای یشمیه؟؟بعد رورها شاخه اینجوری از هم فاصله میگیرن انگار مبخوان پژمرده بشن اما بعد نزدیگای بعد از ظهر تا فردا اولای صبح دوباره نزدیک هم میشن میترسم از بین بره به نظرتون حالش خوبه؟؟اصن این کراسولا هست؟؟؟اهان راستی تازگیا برگاشم روبه پایینن نورش خوبه چون از اتاقم همشونو اوردم تو سالن که پنجرش شمالیه اما جایی نیست که نور مستقیم بخوره بسوزونتشون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، کراسولا خرفه ای هست، مقدار جزیی کمبود نور داره کنار پنجره بگذارید تا نور کافی دریافت کنه وابیاری روزمانی که خاکش کامل خشک شد انجام بدید شبها اگر از کنار پنجره سرما نفوذ میکنه گیاه رو بافاصله از پنجره بگذارید یا کاور کنید تا از سرما محفوظ باشه.

  10. نگین گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید روی برگ های کراسولام دونه های ریز سفید دیدم شبیه شپشک هست باید چیکار کنم؟
    محیطش روشن هست ولی نور مستقیم زیاد نداره و هفته ای یکبار هم آبیاریش میکنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تهویه محیط رو بالا ببرید وتمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو حذف فیزیکی کنید بایک قلمو اغشته به الکل میتونید این کار رو انجام بدید، بعد گیاه رو دوبار بافاصله یک هفته با محلول حشره کش ابیاری وسمپاشی کنید ودر این مدت هر روز تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

      • نگین گفته:

        خیلی ممنونم ازتون
        با محلول حشره کش هم آبیاریش کنم هم سمپاشی؟
        و اینکه برگهاش هم کمی شل شده بخاطر همین آفت هست؟

  11. سينا گفته:

    سلام و خسته نباشید. یه گل یشک هفته پیش گرفتم ولی تعدادی از برگهاش زرد شدن و یه سری هم چیزای سفیدی روش هست، ممکنه از آفتاب سوختگی باشه این سفیدی یا قارچه؟ امروز محلول کاربندازیم هم دادم بهش.
    https://s4.uupload.ir/files/e104f6cb-3be6-4b6d-8daa-fa3f0dda7684_wfgp.jpeg
    https://s4.uupload.ir/files/67349ff9-cec0-49f2-9aef-0a3ac6eb60db_nf0.jpeg
    https://s4.uupload.ir/files/ccbfbd4f-6662-4818-befa-afc8ae357ede_4rl2.jpeg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، زرد شدن وریزش برگها دراثر تغییر محیط گیاه بوجود اومده که کاملا طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، لکه های سفید روی برگها بیشتر شبیه افتاب سوختگی هست برای اطمینان بررسی کنید ببینید پاک میشند اگر بله بیماری قارچی سفیدک پودری هست که بهترهست با محلول قارچ کش پنکونازول گیاه رو دوبار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید اگر پاک نمیشند سوختگی هست که درمان نمیشه برگها بمرور زمان فرسوده شده وازبین میرند.

      • سينا گفته:

        الان امتحان کردم، لکه ها با دست تا حدودی پاک میشن. از کاربندازیم هم میشه استفاده کرد یا بهتره پنکونازول باشه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          کاربندازیم جواب نمیده یا از قارچ کش پنکونازول استفاده کنید یا دوقاشق شیر کم چرب رو با دو قاشق اب جوشیده سرد شده مخلوط کنید وبرگها رو با ین محلول پاک کنید چند روز باید این کار رو تکرارکنید تا قارچ از بین بره.

  12. امیر گفته:

    سلام و درود عکس این حرف رو براتون میفرستم ببینید مشکلش چیه که برگاش ریخته ،توی مغازه نگهداری میشه شرایطی نورش خوبه و آبیاری شو،هر سه چهار روز یکبار انجام می دادم که متوجه شدم باید دو هفته یکبار آب داده بشه
    سپاسگزارم

  13. nikoeimahmod گفته:

    سلام خوبین.ببخشید گیاه کراسولا خرفه ای من برگاش چروک و پژمرده شدن دلیلش چیه و برای درمانش چکارکنم ممنون میشم

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه و برگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، از خاک مخصوص کاکتوسها که مقدار پیت ماس کمی بیشتر باشه میتونید استفاده کنید، از طریق قلمه ساقه براحتی تکثیر میشه.

  14. Zohreh گفته:

    سلام وقت بخیر من ۳ روز هست که گیاه خرفه ای را خریدم، میخام که گلدونش رو عوض کنم آیا اشکال نداره و اینکه گلدونش باید چه سایزی باشه؟ دایره ای باشه یا اینکه ارتفاعش بیشتر باشه ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود بهتر هست حداقل یک هفته صبر کنید تا گیاه با محیط جدید ادابته بشه بعد گلدان رو عوض کنید، گلدان باید از حجم ریشه یک الی دو سانت بزرگتر باشه. شکل گلدان در رشد گیاه تاثیر نداره فقط بهتر هست جنسش پلاستیکی باشه. بعد از تعویض گلدان بمدت یک الی دو هفته بهتر هست در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

  15. ژیلا گفته:

    سلام خسته نباشید گیاه کراسولا رو من یک ماه میشه خریدم ولی برگهاش سفیدک زده. و میریزه آب هم ۲بار در هفته میدم نور هم آفتاب بهش غیر مستقیم میخوره ولی نه زیاد بشتر هم برگهای بالای میریزه

دیدگاه‌ها بسته شده است.