نکات نگهداری گل برگ انجیری

نکات نگهداری گل برگ انجیری

نکات نگهداری گل برگ انجیری:  گیاه برگ انجیری(فیلودندرون برگ انجیری) یکی از گیاهان بسیار زیبا و مقاوم آپارتمانی است که امروزه به یکی از گیاهان کلکسیونی تبدیل شده و تقریباً در بیشتر خانه‌های ما ایرانی‌ها یافت می‌شود. این گیاه زیبا برگ‌های بزرگ و سبز رنگی دارد و نوع رونده آن محبوب‌تر است. رشد آن متوسط بوده و اگر شرایط محیطی آن مناسب باشد رشد خوبی دارد. نام علمی گل برگ انجیری Monstera deliciosa است.

 

گیاه برگ انجیری در برگ‌های خود شیارها یا برش‌هایی دارد که زیبایی آن را چند برابر کرده است. بسیاری از دوستان سؤال می‌کنند که گیاه برگ انجیری ما شیار ندارد یا شیارهای آن بسیار کم و کوچک است. این گیاه زمانی که شرایط محیطی خوبی داشته باشد شیارهای زیاد و بسیاری بر روی برگ‌های خود ایجاد می‌کند.

 

شرایط خوب این گیاه نور مناسب که نیازمند نور متوسط یعنی نور مستقیم خورشید نباشد ولی محیط آن روشن باشد. خاک خوب که خاکی سبک با زهکشی بالا است. می‌توانید برای ترکیب خاک آن از ۹۰ درصد خاک برگ و ۱۰ درصد ماسه شسته رودخانه برای زهکشی آن استفاده کنید. دمای مناسب محیط که بهترین دما برای آن بین دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

 

این گیاه خواستار رطوبت بالای محیط است و اگر از آن در آپارتمان نگهداری می‌کنید حتماً باید رطوبت آن را فراهم کنید. دقت کنید که هرچه رطوبت محیط برای این گیاه خوب باشد برگ‌های آن درشت‌تر و زیباتر می‌شود.اگر از نوع رونده آن استفاده می‌کنید حتماً از قیم‌های خزه دار استفاده کنید. این گیاه ریشه‌های هوایی فراوانی تولید می‌کند که این ریشه‌ها به داخل خزه‌ها نفوذ کرده و هم رطوبت آن ها را جذب می‌کنند و هم خود را محکم می‌کند و از آن بالا می‌رود.

 

اگر نور این گیاه مناسب باشد گیاه بسیار پر برگ و زیبا می‌شود اما اگر نور دریافتی آن کم باشد هم برگ‌های ساده و بدون شیار و کوچک تولید می‌کند و هم فاصله بین برگ‌ها زیاد شده و گیاه زشت و بد فرم می‌شود. برای رشد بهتر و مطلوب آن سعی کنید در فصل رشد به طور مرتب کود دهی کنید.

 

برگ‌های آن را هر چند وقت یک‌بار تمیز کنید. تمیز کردن برگ‌ها باعث درخشندگی شده و هم زیبایی آن را دوچندان می‌کند و هم باعث جذب بهتر نور و تنفس راحت‌تر گیاه می‌شود. برای تمیز کردن آن حتماً از یک اسفنج نرم به همراه آب استفاده کنید و به هیچ عنوان از مواد براق کننده استفاده نکنید چون با ترکیب شیمیایی که این مواد دارند روزنه‌های روی برگ را می‌بندند و راه تنفسی گیاه را مختل می‌کنند.

 

اگر شما نیز تجربه‌ای از پرورش این گیاه دارید حتماً در قسمت نظرات در میان بگذارید تا ما و دوستان از تجربه‌های شما استفاده کنیم.

نکات نگهداری گل برگ انجیری نکات نگهداری گل برگ انجیری نکات نگهداری گل برگ انجیری

نویسنده: محمد نورعلی

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

62 دیدگاه برای “نکات نگهداری گل برگ انجیری

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خاک گیاهاتون به اسپور قارچ الوده شده، قارچها رو جدا کنید وحدود دو الی سه سانت از سطح خاک رو بردارید وخاک جدید وضدعفونی شده اضافه کنید.

  1. الهام گفته:

    سلام خسته نباشی
    من این شاخه رو دوهفتس توی آب گذاشتم ولی ریشه نداده و پایینش قهوه ایی شده اگه تو خاک بذارم ریشه میکنه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، فیلودندرونها با برگ تکثیر نمیشن باید ساقه هم داشته باشه این برگ ریشه دار نمیشه ریشه هم بزنه جوانه نمیده بهتر هست دور بندازید برای تکثیر حتما باید باساقه جدا کنید.

  2. مهین گفته:

    https://s4.uupload.ir/files/935e551a-25ac-4b34-957b-898a69bbfcf3_hxg2.jpeg
    سلام و هزار درود به همگی میهن کاکتوس های عزیزم
    این گیاهم تو این یکی دو ماهه سه شاخه جوان اضافه کرده به بقیه گیاها منتهی اینکه دوتاشون به این شکل دیگه رشد نکردن و بمرور سیاه شدن و دست زدم که ببینم چی شده مثه یه گیاه سیاه پژمرده شده بود و به این شکل دراومده بوده اشکال و ایراد گلم از چیه؟؟
    خاکش زهکشه،سطح خاک خشک میشه اب میدم نور خ‌بی میگیره و تا حالا بهش کود چیزی ندادم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، کمبود نور وکمبود مواد غذایی در خاک بیشترباعث این مشکل میشه اگر نور خوبی دریافت میکنه با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید وگیاه کنار لوازم گرمایشی نباشه، همینطور نزدیک پنجره سرد هم نباید باشه تماس برگ با شیشه سرد هم باعث این مشکل میشه.

      • مهین گفته:

        ممنون از پاسخگویتون
        بله نور خوب دریافت میکنه و اینکه بفرمایید چه کودی بگیرم و چه مقدار استفاده کنم ؟
        و در طول سال کود دهی رو میشه ماهی یبار داد یا فصل زمستون نباید کود داد؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما، از کودهای کامل مثلnpk 20,20,20یا ۱۲،۱۲،۳۵ یا کودهای مشابه میتونید استفاده کنید مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب برگ انجیری گیاه اپارتمانی هست وکل سال رو رشد میکنه به خواب نمیره میتونید در طول سال ماهی یک بار موقع ابیاری کود دهی کنید.

  3. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    آیا این لک قارچ است؟
    گیاه چندماه پیش خریداری شد بلافاصله همین برگ لک دار درآمد ولی هنوزخودش نگرفته و نازک برگش اویزمیشه و چندهفته رنگ برخی برگا پریده مایل ب زرد، ابیاری هفته۲بار به مقدار کم تصویه هوا معمولی گیاه کنار درب ورودی. باتشکر. https://s4.uupload.ir/files/img_۲۰۲۱۱۰۰۶_۱۱۰۹۳۲_auss.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون کمبود مواد غذایی داره میتونید با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید لکه رو تحت نظر داشته باشیداگر گسترش داشت اون قسمت رو از روی برگ جدا کنید وگیاه رو یک بار بامحلول قارچکش سمپاشی کنید.

      • نرگس گفته:

        ممنون. بله اول لکه کوچیکتربود الان بزرگترشده ک قسمت لک کات کردم اگر الان قارچکش بزنم بافاصله۱هفته مجدد نیاز قارچکش بزنم؟ و چند روز بعد از قارچکش میشه از کود استفاده کرد؟ باتشکر

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، بله سمپاشی رو دو بار بافاصله یک هفته انجام بدید، کوددهی دو هفته بعد از اخرین سمپاشی بهتر هست انجام بشه.

  4. مانا گفته:

    سلام وقت بخیر
    برگ انجیری من رونده است و برگهای بالایی کوچک و بی جان است و شکاف ندارد. گل در فاصله کمی با پنجره جنوبیست. چکار کنم که گیاه جان بگیرد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گلدانش کوچک هست گلدانش رو میتونید بزرگتر کنید وقیم بزرگتری براش تهیه کنید، برای اینکه برگهای جدید هم شکاف داشته باشه باید نور ورطوبت خوبی دریافت کنه.

  5. مهین گفته:

    روزتون بخیر باشه
    این گیاه برگ انجیری رو یکسال دارمش نور مناسبی میگیره سطح خاک خشک میشه بعد اب میدم
    الان یه برگش لکه مشکلی انگار زده این مشکلش چیه ؟ و اینکه یک برگ دیگش هم دون دون خال مشکی ریز زده ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بتازگی کوددهی یا سمپاشی داشته؟ این نوع لکه ها از مسمومیت گیاه بوجود میاد.

      • مهین گفته:

        این مدت هیچ کود و سمی چیزی به گیاهم ندادم
        فقط اب دادم خودم فکر میکنم یه مدت کوتاه خاکم مرطوب بوده از آب
        وگرنه چیز دیگه به فکرم نمیاد

        • کارشناس 2 گفته:

          اب کلر دار ودارای املاح هم باعث این مشکل میشه برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

          • مهین گفته:

            بله اینکارو میکنم این ببعد
            الان بازم هست اون یک تیکه که داره لکش بزرگتر میشه رو کات کنم یا بمونه ؟

            • کارشناس 2 گفته:

              لکه ها رو چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند بله بهتر هست برگها رو جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید اگر گسترش نداشت مشکلی نیست. بررسی کنید که با باد کولر در تماس نباشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      تا اخر مهر ماه میتونید یک بار کوددهی رو انجام بدید مشکلی بوجود نمیاد.

      • مهسا گفته:

        ممنون?
        ی سوال دیگه داشتم. میخواستم بدونم برگ انجیری و آلورا تو زمستون کجا باید بزارمشون. من اتاقم تو زمستون خیلی سرد میشه از الان نگرانم برای این دوتا

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما،اگر پنجره نورگیری دارید یک الی دو متر با پنجره فاصله داشته باشند، سعی کنید دما از ۱۵ درجه کمتر نباشه،بین ۱۵ الی ۲۰ درجه برای زمستان مناسب هست.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ظاهرن که مشکلی نداره وسالم هست میتونید برای تقویت از کودهای کامل استفاده کنید، بمرور زمان با کوتاه شدن روزها گیاهان به خواب زمستانی میرند ورشدشون متوقف میشه،در این زمان بهتر هست کوددهی قطع وابیاری کاهش پیدا کنه با شروع فصل رویش مجدد میتونید کوددهی رو شروع کنید وابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید.

  6. Nastaran گفته:

    سلام من ۲ماه برگ انجیری گرفتم ،گلدونشم عوض کردن برام،آوردم خونه متوجه شدم روی بعضی برگاش لکه های زردی هست،و یه جاهایی هم داره لکه های قهوه ای میوفته، لطفا راهنماییم کنید علت چیست؟
    http://uupload.ir/files/xlpz_img_۲۰۲۰۰۸۱۷_۱۶۱۱۲۰.jpg
    http://uupload.ir/files/a50t_img_۲۰۲۰۰۸۱۷_۱۶۱۱۴۶.jpg
    http://uupload.ir/files/0250_img_۲۰۲۰۰۸۱۷_۱۶۱۲۱۳.jpg
    http://uupload.ir/files/tmza_img_۲۰۲۰۰۸۲۲_۲۰۰۱۰۸.jpg
    http://uupload.ir/files/bxat_img_۲۰۲۰۰۸۱۷_۱۶۱۲۵۱.jpg

  7. اباذری گفته:

    سلام.
    من ۲هفته است گلدان برگ انجیری را تعویض کردم و حالا برگ ها بی حال و دارن زرد میشن. علت چیه؟
    از زمستان ۹۸دیگر برگ نداده بخاط همین گلدان و خاک وبرگشو تعویض کردم و یکم تقویتی هم پای گلدان ریختم.
    من عاشق برگ انجیریم هستم لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاه رو در محیط ثابت وخنک ونیمه سایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید گیاه تا ریشه های اسیب دیده رو ترمیم کنه زمان میبره، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،بمرور زمان با ادابته شدن درخاک جدید بهبود پیدا میکنه.

  8. محمد رضا گفته:

    سلام شبتون بخیر.. خسته نباشید ..
    دیروز یه گیاه برگ انجیری خریدم که اونجوری که مشخصه بیماریه خاصی نداره فقط برگاش یه حالت افتادگی داره که یکم شک کردم طبیعی نباشه
    این عکساش :
    http://uupload.ir/files/xjxs_img_20200211_234855.jpg
    و این عکس دوم
    http://uupload.ir/files/e4_img_20200211_234905.jpg
    نمیدونم حس میکنم افتادگیه برگاش غیر ظبیعیه
    مشکلی نداره به نظرتون؟
    و اینکه به نظرتون جدا بکنم از همدیگه ساقه ها رو؟ چون دوتا تنه ی اصلی داره
    و یه مقدار پر شده
    به نظرتون عوض کنم یا نه؟
    تا هفته ی دیگه هم میخوام یه سایز گلدونش رو بزرگتر کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بیحال شدن گیاه میتونه بدلیل تغییر محیط نگهداری باشه، گیاه رو در جای ثابت که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید،فعلا چون محیط نگهداری بتازگی تغییر کرده به گیاه شوک وارد شده تا گیاه با محیط جدید ادابته بشه زمان میبره بهتر هست گلدان رو یک ماه بعد تعویض کنید تا مشکلی برای گیاه پیش نیاد، احتمال داره که برگهای پایینی زرد بشن که بدلیل تنشی هست که بتازگی وارد شده جای نگرانی نیست صبر کنید برگها کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

    • محمد رضا گفته:

      برگاش از روز اولی که اوردم خیلی بی حال تر شدن و یکم لوله شدن … از شوک میتونه باشه یا کمبود اب؟… چون تقریبا یه هفتس اوردمش و همون موقع بهش اب دادم خونده بودم توی زمستان هر دو هفته اب میخواد… خاکش کامل خاک برگه… این مشکلش از کمبود رطوبته؟ جزیره گذاشتم و هر روز دارم غبار پاشی میکنم

      • کارشناس 2 گفته:

        لوله شدن برگهاو پژمرده شدن گیاه ازنور زیاد یا مستقیم ویا دمای زیاد ویا کمبود رطوبت محیط میتونه باشه، این موارد رو بررسی کنید. خاک اگر خشک هست کامل سیراب کنید،هر وقت سطح خاک دو بند انگشت خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

    • محمد رضا گفته:

      میخوام کود دادن بهش رو شروع کنم… اگر هفته ی اینده شنبه بهشون کود بدم یک هفته ی بعدش گلدون رو عوض کنم مشکلی نداره؟ این مورد رو برای بقیه گیاها هم مشکلی نداره؟ چون چند تا گیاه دیگ دارم و میخوام همین کارو بکنم مشکلی نداره؟
      و مورد دوم هم دیفن باخیا دارم که مثل برگ انجیریم خاکش کامل خاک برگ هست ۳ روز پیش یعنی شنبه بهش آب دادم و امروز دیدم یکم برگاش بی حال شدن از چی میتونه باشه؟ بخاطر رطوبت محیطه؟ چون من زیره هر کدومشون جزیره گذاشتم و غبارپاشی هم هر روز انجام میدم

      • کارشناس 1 گفته:

        ابتدا خاک رو عوض کنید، یکماه بعد از تعویض خاک کوددهی رو شروع کنید،خاکشون رو بررسی کنید احتمالا خاک افت داره ویا زهکش مناسب نیست. دما رو هم بررسی کنید دما زیاد بالا باشه گیاهان پژمرده وبیحال میشن.

    • محمد رضا گفته:

      الان که یکم پژمردس برگ انجیریم میشه خاکشو عوض کرد یا بزارم سره حال بشه؟
      حدودا ۱۰ روزه از نمایشگاه اوردمش برگ انجیری رو ولی هنوز همون حالته انگار پژمردس که من عکساشو فرستاده بوده خدمتتون
      دما بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراده در طی روز
      رطوبت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد متغیره در طی روز
      خاکش کاملا خاک برگه
      در کنار پنجره ی غربیه تمام روز نور میگیره ولی غیر مستقیم
      این هم عکسش:
      http://uupload.ir/files/xefx_img_20200219_110646.jpg
      و
      http://uupload.ir/files/537g_img_20200219_110752_1.jpg
      در ضمن باید بگم که این همه گیاهای قشنگ حاصل کمک های شما و پاسخ به تک تک سوالات من توی این سایت بوده و واقعا ازتون ممنونم
      امیدوارم حال دلتون همیشه خوش باشه و موفق باشید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،نسبت به قبل حالش بهتر هست وداره جون میگره صبر کنید کمی شادابتر بشه بعد خاکش رو عوض کنید. دما ورطوبت ونور ایدال هست فقط زیاد جابجا نکنید، در جای ثابتی بمونه زودتر بهبود پیدا میکنه.

    • محمد رضا گفته:

      برای سم پاشیش قبل از تعویض گلدون اقدام کنم یا بعدش؟
      و اینکه گلدون رو تعویض کردم کامل خاکش رو عوض کنم و خاک جدید بریزم یا همون خاکی ک داره رو بزارم بمونه و دورش خاک برگ جدید بریزم؟
      خیلی ممنونم

      • کارشناس 2 گفته:

        اگر خاک افت داشت خاک رو کامل تعویض کنید ،اگر افتی نبود میتونید همون خاک خودش رو هم با خاک جدید ترکیب کنید،بعد با محلول قارچ کش خاک رو ابیاری کنید وگیاه رو سمپاشی کنید.

    • محمد رضا گفته:

      خیلی خیلی ممنون
      زرد شدن برگ دیفن باخیا هم به دلیل شوک هستش ؟ امروز دیدم پایینی ترین برگش یکم انگار داره رو به زردی میبره اگه نیازه عکسشو هم بفرستم

      • کارشناس 1 گفته:

        ممنون از شما،اگر فقط یک برگ هست وجزو برگهای قدیمی هست طبیعی هست برگهای قدیمی بمرور زمان پیر وفرسوده شده واز بین میرند،صبر کنید کامل خشک بشه بعد جدا کنید.

    • محمد رضا گفته:

      سلام شبتون بخیر
      ۳ روز بود خونه نبودم و زیره برگ انجیریم جزیره گذاشته بودم متاسفانه داداشم میخوره بهش و میافته و از اونجایی ک اطلاع نداشته گلدون رو روی سنگ ها قرار نمیده و داخل خوده آبی که کفه زیر گلدونی بوده قرار میده این اتفاق دیشب افتاده و من الان دیدمش که همه ی آب رو بالا کشیده از زیره گلدون کاملا پژمرده شده
      این هم عکساش :
      ۱_
      http://uupload.ir/files/4xd9_img_20200224_175938.jpg
      ۲_
      http://uupload.ir/files/n7r9_img_20200224_175946.jpg
      ۳_
      http://uupload.ir/files/2tuq_img_20200224_175956.jpg

      این هم یه فیلم گرفتم که کال مشخص باشه همه چیزش :
      http://yekupload.ir/67561d1595df14f2/VID_20200224_180105.mp4

      الان چیکار میتونم بکنم؟ رطوبت رو با گذاشتن یه قابلمه روی گاز پیکنیکی با فاصله از گیاهام افزایش بدم ؟ یا اصلا کاری نکنم و جاشو تکون ندم؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، گلدان رو یک سبد بگذارید تا از کف گلدان هم هوادهی بشه، چند روزی بمونه وگلدان رو ابیاری نکنید بگذارید خاک تا عمق گلدان خشک بشه بعد ابیاری رو انجام بدید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، گیاه رو از خاک دربیارید وقسمتهای پوسیده وسیاه شده رو با کمک یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک ضدعفونی شده بکارید،اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید. ابیاری رو هر وقت دو بند انگشت از سطح خاک خشک شد انجام بدید.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، قسمت پوسیده شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید ویا داخل اب بگذارید یا داخل کوکوپیت بکارید تا ریشه دار بشه،اگر داخل اب میخواهید ریشه دار کنید حدود سه سانت از شاخه داخل اب باشه نه زیاد.

    • محمد رضا گفته:

      سلام مجدد
      ببخشید گیاه من اینجوری شده
      همونیه که ریشش خفه شد توی اب و گلدونش رو کامل عوض کردم ریشه های سیاه رو جدا کردم و کاشتم توی خاک برگ با قیم خز داره
      اما اینطوری چروک شده تنه ی اصلیش و ساقه ی برگاش هم خیلی نازک شده مشکلش چیه؟
      اینم عکسش :
      http://uupload.ir/files/42sm_img_20200330_003323.jpg
      http://uupload.ir/files/avpe_img_20200330_003314.jpg
      http://uupload.ir/files/5l6w_img_20200330_003302.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بعد از جدا کردن ریشه های پوسیده بهتر بود گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو میدادید،میتونید خاک رو با محلول قارچ کش یک بار ابیاری کنید،خاک گیاه هم خشک هست خاک رو مرطوب نگهدارید برای چند روز میتونید گیاه رو کاور کنید تا رطوبت از دست نده. بعد از دو الی سه روز کاور رو باز کنید گیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

    • محمد رضا گفته:

      من یه دستگاه بخور سرد سفارش دادم فردا میرسه دستم… دستگاه بخور سرد رو روشن کنم براشون کافیه یا بهتره حتما کاور کنم
      و اینکه من از ابخوان سفالی استفاده میکنم… آبیاری زیر سطحی با ابخوان سفالی بخاطر همین هم سطح خاک خشکه ولی زیر اون کاملا رطوبت داره

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در مورد گردافشانی این نوع اطلاع دقیقی ندارم، احتمال میدم که خود گردافشان باشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.