معرفی گیاه ابوتیلون زینتی یا گل برگ ‌نمدی

معرفی گیاه ابوتیلون

گل ابوتیلون زینتی (برگ نمدی) با نام انگلیسی: Abutilon  گیاهی است همیشه سبز، درختچه‌ای با گل‌های زنگوله‌ای خوش‌رنگ کوچک است با زمان گلدهی بسیار طولانی که در فصل بهار شروع به گلدهی می‌کند و تا اوایل پاییز گلدهی آن ادامه دارد. این گیاه در فضای باز (مثلاً در استان‌های شمالی و جنوبی ایران که یخبندان ندارد)، می‌تواند تا ارتفاع بیش از ۳ متر و گستردگی در حدود ۲ متر برسد.

قطر گلهای ابوتیلون زینتی در حدود ۲ تا ۴ سانتیمتر است که به شکل زنگوله از شاخسار آویزان هستند و زیبایی خاصی به گیاه می‌بخشند. زمان گلدهی این گیاه در مناطقی که شرایط آب و هوایی مناسب دارد از بهار تا اواخر تابستان است و در مناطق نیمه گرمسیری گلدهی طولانی‌تری نیز دارد. عطر گل‌ها با شکوفایی آنان بیشتر و قوی‌تر می‌شود. گل‌های بسیاری از انواع آبوتیلون قابل خوردن به شکل خام و یا پخته هستند. از نام‌های انگلیسی این گیاه می‌توان به Flowering Maple و Red Vein Indian Mallow اشاره کرد.

خاک مناسب گل ابوتیلون:
این گیاه در خاک‌هایی که قلیایی باشند (خاک‌های گچی) گلدهی مناسبی ندارد. مخلوط کردن خاک با پیت موس برای پایین آوردن اسیدیته و یا به‌کارگیری کودهایی که اسیدیته را پایین می‌آورند همانند نیترات یا سولفات آمونیم می‌تواند در چنین شرایطی کمک کند. برنامه غذادهی به این گیاهان را می‌توان از اواخر زمستان شروع و در اواخر پاییز قطع کرد. برخی پرورش دهندگان هر ماه و برخی دیگر هر دو هفته یکبار با نصف غلظت پیشنهادی نسبت به کود دهی این گیاه اقدام می‌کنند. هر سال و یا هر دو سال یک‌بار می‌توان نسبت به تعویض گلدان این گیاهان اقدام کرد.

 

آبیاری گل ابوتیلون:
زمانی به گیاه آب دهید که سطح خاک تا حدودی خشک شده باشد. آبیاری پی در پی می‌تواند منجر به زردی برگها و کاهش گلها باشد. در مورد نمونه‌هایی که در گلدان کاشته شده‌اند باید زهکش کف گلدان مناسب باشد تا آب اضافی بعد از آبیاری خارج شود و خاک گل نشود. همچنین آب اضافی بیاید از زیرگلدانی مرتباً خالی شود و یا آنکه بین کف گلدان و سطح زیرگلدانی فاصله باشد تا به زهکش خاک گلدان در اثر ماندگاری آب آسیب وارد نیاید. آبیاری اندک موجب افتادگی ساقه‌ها، ریزش غنچه‌ها و پژمردگی برگها خواهد شد. دما: حداکثر تحمل دمایی این گیاهان در زمستان حدود ۱۲- درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

در چنین دمایی معمولا قسمت هوایی گیاه از بین می‌رود اما امکان زنده ماندن بخش زیر خاک و ساقه های اصلی بخصوص در صورت محافطت مناسب در برابر سرمای زمستان وجود دارد. اما اگر بخواهیم در طی فصل سرد آسیبی به گیاه وارد نیاید باید سعی کرد که دمای محیط از ۱۰ درجه سانتیگراد پایین تر نیاید.
این گیاه بهترین رشد را در دمای حدود ۲۵ درجه نشان می دهد اما تا ۳۰ درجه سانتیگراد نیز به خوبی رشد می کند و دماهای بالاتر را به شرط آبیاری مناسب، رطوبت خوب هوای محیط و همچنین سایه بودن مکان نگهداری در بعد از ظهر تحمل خواهد کرد. دمای بالا و نامناسب منجر به سوختگی برگها و ساقه های جوان، ریزش غنچه ها و کم رنگ شدن بافت برگ گیاه می شود. نور: به مکانی با آفتاب کامل تا نیمه آفتاب نیاز دارد. در صورت کاهش نور تعداد گلها بسیار کم می شود و غنچه ها خواهند ریخت. همچنین ساقه ها بسیار بلند و فاصله برگها از یکدیگر بر روی یک ساقه افزایش می یابد.
برگها سبز کم رنگ می شوند. نور زیاد محیط در صورت دمای بالا و همچنین خشک بودن هوا (رطوبت اندک) می تواند منجر به سوختگی نوک و حاشیه برگها و کوچک شدن و یا ریزش گلها شود.

معرفی گیاه ابوتیلون

روش تکثیر گل ابوتیلون:
قلمه گیری یکی از راه های تکثیر این گیاه است که از انتهای شاخه های جوان که یکسال عمر دارند قلمه هایی به طول ۱۵-۱۰ سانتیمتر می گیرند . قلمه ها را در مخلوط های سبکی همانند ترکیب پیت موس و خاک برگ و یا ترکیبات مشابه دیگر که سبک هستند و رطوبت را نیز به خوبی حفظ می کنند کاشته می شود. قبل از کاشت قلمه باید برگهای پایین آنرا جدا کرد و یک الی دو برگ کوچک در انتهای قلمه کافی است. قرار گرفتن یک یا دو گره(محل اتصال دمبرگ به ساقه) در زیر مخلوط کاشت به ریشه زایی مناسب کمک می کند. بعد از کاشت قلمه ها قرار دادن پلاستیک شفاف بر روی گلدان موجب حفظ بهتر رطوبت در اطراف قلمه ها می شود. روی کیسه را می توان دو یا چند سوراخ ریز ایجاد کرد تا تهویه مناسب نیز انجام گیرد. گلدان در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد. دمای ۲۰-۱۷ درجه سانتیگراد مناسب است و در چنین شرایطی ۵-۴ هفته طول می کشد تا ریشه ها ظاهر شوند. پس از ریشه زایی می توان نسبت به جابجایی گیاهان جوان اقدام کرد.

کاشت بذر روش دیگر تکثیر این گیاه است . بذرها طی ۲۱-۳ روز پس از کاشت جوان می زنند و اگر شرایط محیطی بخصوص نور مناسب باشد، گیاهان حاصل از بذر سریع رشد می کنند . بذرها را می توان برای حدود ۸ ساعت خیساند تا جوانه زنی آنان بهتر شود. محیط کاشت سبک را می توان استفاده کرد و بذرها را بر روی سطح آن قرار داد. لازم نیست روی بذرها پوشانده شود زیرا به نور برای جوانه زنی نیاز دارند.

هرس گل برگ ‌نمدی:
در ابتدای فصل رویش ، کوتاه کردن ساقه های قدیمی که چوبی شده اند رشد ساقه های جدید و جوان از قسمت پایین گیاه را تحریک می کند. این کار برای گیاهانی که ۴-۳ سال عمر دارند توصیه می شود و گیاهان جوان نیاز چندانی به هرس ندارند. در صورت عدم هرس این گیاه از مقدار گل آن کاسته می شود زیرا گلها بر روی ساقه های جوان تولید می شود. همچنین برخی پرورش دهندگان در ابتدای زمستان ترجیح می دهند که یک سوم طول تمامی ساقه ها را نگه دارند و مابقی را قطع کنند.

نویسنده: باغبان سبز
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه