آموزش تصویری هرس بونسای

آموزش تصویری هرس بونسای

آموزش تصویری هرس بونسای : در این مقاله به صورت خیلی ساده هرس بنسای بخصوص مخروطیان با تصویر نمایش داده می شود. توجه داشته باشید هرس انواع درختان بونسای با هم متفاوت می باشد و در این مقاله بیشتر درختان از گونه مخروطیان توضیح داده می شود.

 

هرس درخت
درختان درراه بن سای شدن یکبار در عمر گیاه هرس شدید می شود و سپس برای حفظ شاخه ها در فرم و سبک که برای درخت در نظر دارند از هرس جوانه در فصل‌های مناسب که معمولاً فصل رشد گیاه در بهار و تابستان است استفاده می‌شود.

هرس بونسای

به طور کلی زمان هرس درختان در پرورش بن سای اوایل بهار و در برخی اواخر پاییز است به عبارتی هرس درخت فقط قبل و بعد از فصل رشد است و بهتر است در هرس درختان پیش از یک سوم شاخه‌های درخت هرس نشود.

 

هرس اشتباه
روش نادرست در هرس درختان مخروطیان (کاج، سرو)
هیچ گاه در هرس جوانه‌ها و برگ ها از قیچی در این درختان استفاده نکنید زیرا گیاه قهر کرده و جوانه زنی جانبی و رشد شاخه‌های جانبی متوقف می‌شود.

آموزش تصویری هرس بنسای

روش صحیح هرس

روش درست هرس برگ و جوانه ها در درختان مخروطیان (کاج، سرو)
هرس این درختان توسط انگشتان انجام می‌پذیرد با گرفتن نوک ساقه بین انگشت شست و انگشت اشاره وبا دقت آن را بکشید و قطع بکنید.

 

نادرست هرس
بن سای درخت کاج که از رشد خوبی در طی سال برخورد باش معمولاً در هنگام هرس ۲۰℅از شاخه‌ها تازه را حذف می‌کند.

 

قیچی مخصوص بنسای

هنگام هرس شاخه‌های ضخیم از مقعر بُر استفاده می‌کنند با مقعر بُر جای زخم گود می‌شود و پس از بهبود زخم اثری از جای برش باقی نمی‌ماند.

 

چسب هرس
محل زخم را با چسب پیوند می‌پوشاند که از محل زخم گیاه دچار بیماری قارچی نشود.

 

چسب مخصوص
چسب پیوند در بازار ایران به رنگ قرمز است و مناسب برای جلو گیری از نفوذ قارچ و پانسمان زخم درختان است به جای چسب هرس و پیوند از مواد دیگری استفاده نکنید.

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

149 دیدگاه برای “آموزش تصویری هرس بونسای

  1. وحید گفته:

    سلام.وقتتون بخیر.من یک بونسای چهار ماه پیش خریدم.دو هفته اول خوب بود ولی بعد شروع به برگ ریزی کرد.گل فروشی یه مایع شبه کود بهم داد که روی برگاش اسپری کنم ولی جواب نداد…..الان عکسش بعد از ۴ ماه شده این.ممنون میشم کمک کنید حالش رو خوب کنم.زهکشی گلدان خوبه.نورش خوبه.ابدهی منظم و یکبار در هفته هم داشته.برگ جدیدم مداوم میکنه ولی استقامت ندارند و میریزند.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، عکس واضح از گیاه وبرگها وخاک وگلدان گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. بصورتی عکس بگیرید که همه ی این موارد داخل یک عکس باشند.

    • کارشناس 1 گفته:

      از اون قسمت دوتا شاخه جدید زده، سایر قسمتها هم هرس بشه مجدد شاخه میزنه.

  2. Mina گفته:

    سلام ،من این گیاه رو ۴پیش هدیه گرفتم تا دو سال پیش چون آبیاری و نور خوبی نداشت رشد نمی کرد و برگاش ریخته بود بعد از اون خاکشو عوض کردم و آبیاریشو منظم کردم برگ های بالا پر شدن اما برگ های پایین برنگشتن به همین دلیل یک سال پیش از شاخه اصلی که قطور بود حدود ۵سانت کوتاه کردم تو عکسم نشون دادم
    ۱.از اون نقطه دیگه شاخه بلند نمیشه؟
    ۲.چیکار کنم برگ های پایین پر بشن؟
    ۳.ابیاری دو بار در هفته انجام میدم اما جدیدا برگ هاش یخورده خشک و زبر بنظر می‌رسه
    ۴.واسه فرم دهی شاخه های کناری الان می‌توانم با سیم همه شاخه ها رو بهم وصل کنم ،تاثیر گذار هست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از قسمتهای پایین برگ در نمیاد مگر اینکه هرس کنید تا مجدد جوانه بزنن، شبه بنسای رو معمولا سیم پیچی نمیکنن. فقط میتونید هرسش کنید البته الان زمان مناسبی برای هرس نیست بهار بهتر هست اقدام کنید.

  3. شیرین گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    ببخشید یه سوال داشتم
    گل بنسای من پنج ساله که دارمش و خیلی هم حالش خوب بود تا حدود ده روز پیش شروع کرده به خزان کردن و برگ های سبز ش میریزن دلیلش چی میتونه باشه
    هر روز حداقل بیست تا سی برگ سبز و سالمش میریزه حدود شش ماه پیش هم گلدانش رو عوض کردم و تا چند روز پیش هیچ مشکلی نداشت البته پر از جوونه هم هست
    ممنون میشم جواب منو بدید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، چه نوع بنسایی هست وشرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. ناشناس گفته:

    سلام بنسای هایی که تو بازاره ساقش خیلی بزرگ و ضخیمه اما بنسای من نه میشه علت ضخیم شدن ساقه رو بگید؟ چی کار کنم اینطور شه

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،سن زیاد باعث قطور شدن تنه بنسای میشه، باید صبور باشید تا گیاه بزرگ وقطور بشه.

  5. نیلوفر صانع گفته:

    من یک بنسای دارم که بزرگ شده و از حالت ظریف قبلی خارج شده میشه راهنمایی بفرمایید که چطور هرسش کنم

  6. امیر آذربایجانی گفته:

    سلام ممنون میشم منو راهنمایی کنید ،میخوام این گیاه پرتو لاکاریا رو هرس کنم ، و حالت بنسای بهش بدم. ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ابتدا باید یک طرح انتخاب کنید بعد از روی اون طرح گیاهتون رو هرس کنید، برای انتخاب طرح میتونید “طرحهای بنسای جید” رو سرچ کنید واز بین طرحها یکی رو انتخاب واجرا کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.