آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

یکی از فراوان‌ترین انواع بونسای در بازار بونسای جنسینگ(ginseng bonsai) هست که با قیمت‌های مختلف از ده هزار تا صدها هزار تومان در بازار یافت می‌شود. علت فراوانی این نوع بونسای سرعت بالای رشد و راحتی در تولید آن می‌باشد که مانند سایر بونسای ها به زمان و طراحی زیادی نیاز ندارد. و به همین علت جز بونسای های با ارزش محسوب نمی‌شود. معمولاً بر روی جنسینگ ها گیاه فیکوس برای زیبایی برگ‌ها پیوند می‌شود. حتی خیلی از اساتید این نوع جنسینگ را بونسای نمی‌دانند. در این مقاله به آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ می‌پردازیم.

۱٫ نور: بونسای جنسینگ به نور زیادی احتیاج دارد. البته نور مستقیم نباید باشد. نور غیر مستقیم مانند پشت پنجره برای این گیاه کافی می‌باشد. جنسینگ به کمبود نور حساسیت دارد و معمولاً برگ‌های آن در کمبود نور شروع به ریزش می‌کنند.

۲٫ خاک: خاک مناسب برای بونسای جنسینگ باید سبک باشد با زهکشی مناسب و بتواند رطوبت را تا حدودی حفظ کند. ترکیب کوکوپیت، ماسه، و مقداری ورمی برای این گیاه مناسب می‌باشد.

۳٫ آبیاری: گیاه جنسینگ به آبیاری متوسط نیاز دارد. یعنی خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشد ولی خیلی خیس نباشد. آبیاری زیاد باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. و اگر رطوبت خاک بیش از حد باشد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. هفته‌ای  دو بار آبیاری برای بونسای جنسینگ مناسب باشد. ولی این مقدار برای فصل رشد و گرم در نظر گفته می‌شود و می‌بایست برای فصل خواب گیاه به نهایتاً هفته‌ای یک‌بار بسنده کرد.

۴٫ دما: با توجه به اینکه زادگاه گیاه جنسینگ مناطق گرمسیری می‌باشد دمای مناسب برای رشد آن در حدود ۲۵ تا ۳۵ درجه می‌باشد.

۵٫ بیماری‌ها: به بیماری‌های قارچی بسیار حساس می‌باشد و برای پیشگیری می‌توان از سم قارچ‌کش برای برگ‌ها، تنه و ریشه استفاده کرد. همچنین به افت‌های شته، شپشک، کنه نیز حساس می‌باشد که برای درمان باید از سموم حشره کش استفاده کرد.

۶٫ تکثیر: تکثیر جنسینگ بیشتر از طریق بذر می‌باشد. برای مطالعه مقاله کامل آموزش کاشت بذر جنسینگ اینجا کلیک کنید.

آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

پاسخ به چند سؤال:
۱٫ دلیل زرد شدن برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: علت اصلی زرد شدن برگ‌ها آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم می‌باشد.

۲٫ علت ریزش برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: ریزش برگ‌ها نیز مانند زرد شدن برگ‌ها می‌تواند به دلیل  آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم باشد.

۳٫ آیا بونسای جنسینگ نیاز به کوددهی دارد؟
پاسخ: بله می‌توانید با کودهای NPK در فصل رشد گیاه را هر دو هفته یک بار آبیاری کنید.

۴٫ بهترین زمان برای تعویض گلدان بونسای جنسینگ چه زمانی است؟
پاسخ: بهترین زمان برای تعویض خاک و گلدان بونسای جنسینگ زمانی که گیاه خواب است و به‌زودی فصل رشد شروع خواهد شد. که برای اکثر گیاهان اسفند ماه می‌باشد.

ginseng bonsai
بونسای پایه جنسینگ

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

827 دیدگاه برای “آموزش نگهداری از بونسای جنسینگ

  1. گل باز گفته:

    سلام وقت بخیر . ببخشید ما بونسای مونو در گلدان تقریبا خیلی بزرگ نگه داری میکنیم میخواستم بدونم مشکلی که واسه گیاه پیش نمیاد ؟

  2. عباس گفته:

    سلام وقت بخیر و خداقوت
    بعد از تعویض خاک گیاه بنسای،برگهای آن ریخته، ولی مدتی هست که گیاه جوانه های تازه برای برگ میزند اما در شروع ،جوانه ها سیاه شده و از بین میروند.به نظرتون علت چیست؟
    البته فعلا
    گیاه در دمای اتاق و پشت پنجره و البته در نور کم نگهداری میشود.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، کمبود نور باعث این مشکل میشه بمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور انتقال بدید وموقع ابیاری یک بار با محلول جلبک دریایی یا اسید امینو گیاه رو ابیاری کنید میتونید از محلول روی برگهای گیاه هم اسپری کنید.

  3. محمودیان گفته:

    سلام من امروز این بونسا رو خریدم یکی میخوام بدونم چه نوع بونسایی هست ودیگه اینکه آیا با نور مصنوعی نیاز نوری این گیاه تامین میشه ممنون میشم راهنمایی کنید ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه پیت استرم یا میخک هندی هست، باید تهویه مناسبی هم داشته باشه میتونید هر از گاهی در نور طبیعی هم نگهداری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.