چند نکته برای نگهداری کاکتوس‌ ها در زمستان

چند نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها

چند نکته برای نگهداری کاکتوس‌ها در زمستان : تقریباً همه کاکتوس‌ها در فصل زمستان به خواب می‌روند، مقدمات این خواب در فصل پاییز اتفاق می افتد و در اوایل دی ماه کاکتوس‌ها کاملاً به خواب فرو رفته‌اند خواب زمستانی برای قوی شدن گیاه در بهار و آماده کردن آن برای گل دهی و رشد بسیار مهم است.

در دوره زمستان کاکتوس‌ها را آب نمی‌دهند مگر آن که خشکی خاک به حدی باشد که به ریشه‌های گیاه آسیب برساند و گیاه در ظاهر خود نیاز به آبیاری را نشان دهد در این فصل گیاه اصلاً فعالیتی ندارد و این آبیاری کم هم جهت کمک به گیاه است و در رشد آن تأثیر ندارد هدف از آبیاری بسیار کم در صورت نیازمندی گیاه این است که کاکتوس آب از دست رفته خود را باز پس بگیرد.

سعی شود در فصل زمستان با مه پاشی رطوبت را برای گیاه تأمین کرده تا گیاه شادابی خود را از دست ندهد ولی زیاد خیس کردن کاکتوس باعث خرابی آن می‌شود و احتمال بیماری قارچی را افزایش می‌دهد پس حداکثر ماهی دو بار به صورت کم رطوبت لازم را در خاک و سطح کاکتوس فراهم کنیم.

نگهداری کاکتوس‌ها در زمستان
کاکتوس‌هایی که در طبیعت هستند دارای مقاومت خیلی بیشتری نسب به سرما هستند.

اگر کاکتوس را در گلخانه نگهداری می‌کنید گیاه احتیاج به هوای تازه و سالم دارد تا سلامت آن به طور کامل حفظ شود و بهتر است دمای گلخانه از ۵ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نیاید ولی دمای ایده آل برای گلخانه ۸ الی ۱۵ درجه است.

اگر هم در حیاط یا ایوان کاکتوس‌ها را نگهداری می‌کنید حتماً باید آن‌ها را از خطر باران و برف و سرما زدگی حفظ کنید از قرار دادن گلدان کاکتوس در زیر باران پرهیز شود ( در زمستان)  و دما هم کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نیاید.

کاکتوس‌ها در فصل زمستان رشدی نداشته ولی این دلیلی بر کاهش نور کاکتوس‌ها نمی‌شود اغلب دیده شده است که گلدان‌های کاکتوس را برای جلوگیری از سرما زدگی در زمستان به محیط بدون نور در خانه انتقال می‌دهند که کار بسیار اشتباهی است و باید حتی در فصل زمستان نیز نیاز نوری کاکتوس تأمین شود. البته مانند فصل رشد نیازی به نور کامل و چند ساعته نیست.

در زمستان از کوددهی کاکتوس و ساکولنت ها خودداری کنید.

نویسنده:hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

پیشنهاد می‌شود مقاله شرایط گلدهی کاکتوس‌ها را نیز مطالعه کنید. کلیک

مقالات مشابه

4 دیدگاه برای “چند نکته برای نگهداری کاکتوس‌ ها در زمستان

  1. جواد گفته:

    با سلام در محیط خانه که دما عموما ٢٠ درجه است چگونه شرایط خواب گیاه را فراهم کنیم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. پشت پنجره جنوبی نگهداری کنید. دمای کنار پنجره همیشه چند درجه از دمای محیط داخل منزل کمتر هست. پرده رو هم اگر بکشید وگلها مابین پرده وپنجره باشن دماشون کمتر میشه وبخواب میرند.

      • Shadi گفته:

        سلام کاکتوس هام تو بالکن هستند جلوی بالکن هم پرده زدم یه سری کاکتوس هارو داخل خونه آورده بودم ولی انگار داشتن خراب میشدن ولی بیرون خیلی شاداب ترن فقط نگران اینم که تو زمستون خراب نشن بالکن هم جنوبیه
        لطفا راهنماییم کنید ممنون??

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام. تاوقتی که دما زیر صفر درجه نباشه میتونید داخل بالکن نگهداری کنید. میتونید موقع سرد شدن هواوهمینطورشبها پلاستیک بکشید روی گلها رطوبت داخل خاک باعث حفظ رطوبت شده واز یخ زدگی محافظت میشن. اگر دما زیر صفر شد بهتر هست از لوازم گرمایشی هم استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.