نکهداری کاکتوس سفالوسرئوس یا اولدمن یا کاکتوس پیرمرد

کاکتوس سفالوسرئوس یا اولدمن

کاکتوس سفالوسرئوس یا اولدمن: کاکتوس Cephalocereus senilis معروف به کاکتوس اولدمن یا کاکتوس پیرمرد به علت داشتن موهای بلند و سفید بسیار محبوب است و با  ظاهر پشمالوی خود طرفداران بسیاری دارد. نام جنس “Cephalocereus” از کلمه یونانی “kefale” به معنای “سر” و کلمه‌ی لاتین “cereus” به معنی “موی سرخ ” می‌آید. نام جنس “Senilis” از کلمه لاتین به معنای “مرد پیر” می‌آید.

شکل ظاهری: کاکتوس پیر مرد دارای موهای بلند و سفید رنگ می‌باشد که جنس موها نسبت به موهای خانواده اسپوستوا ضخیم‌تر هستند.

به علت موهای بلند و سفید بسیار محبوب است و با ظاهر پشمالوی خود طرفداران بسیاری دارد، اما کاکتوس اولدمن در مجموعه‌های کاکتوس هنوز کمیاب است. این موهای بلند محافظ بسیار خوبی برابر نور آفتاب می‌باشند تا در طبیعت بدنه کاکتوس با نور شدید نسوزد چون  زیستگاه بومی آن در شرق Hidalgo، مکزیک است که واقعاً آفتاب تندی دارد. (مثل ایران خودمان).

دقیق‌تر اگه بخواهیم به موهای بلند و کاربرد آنها نگاه بکنیم این موها از سوختگی گیاه در برابر آفتاب شدید محافظت می‌کند و  با ذخیره کردن هوا در بین خودشان باعث خنک شدن در تابستان و گرم شدن در زمستان می‌شوند داشتن این موهای بلند باعث می‌شود تا کاکتوس کاملاً سفید دیده شود و بدنه سبز آن مشخص نباشد.

کاکتوس اولدمن شکلی ستونی بلند با ساقه دارد که می‌تواند تا ۵ متر قد کشیده و بلند شود، ساقه منحصر به فرد معمولاً بدون شاخه هستند و قادر به مقاومت در برابر وزن شاخه‌های جانبی نیز نمی‌باشد.

کشت:
اولدمن جز گیاهان کم رشد که می‌توان آن را به صورت مستقیم هم روی خاک و هم روی پایه پیوند نگهداری کرد.

نکته ۱: اگر این گیاه را بر روی خاک نگه داری می‌کنید مراقب آفات ریشه باشید.

نکته ۲:  آبپاشی روی بدنه اولدمن باعث آلودگی موها می‌شود و رنگ سفید آن‌ها بر اثر آلودگی به تیره شدن می‌رود.

خاک:
در صورتی که می‌خواهید گیاه را روی خاک نگهداری کنید حتماً از ترکیب خاک با زهکش بالا استفاده کنید.

 آبیاری:
نیاز به آبیاری مرتب در فصل رشد دارد و  در فصل زمستان نیاز آبی چندانی ندارند.

کود دهی:
کاکتوس اولدمن چون بسیار کم رشد است حتماً برای تسریع در رشد آن از کود استفاده کنید.

 نور:
برای این که کاکتوس اولدمن به ضخامت طبیعی خود و همچنین موهای بلند داشته باشد حتماً باید در محیط پر نور با نور فیلتر شده باشد، کم نوری در نگهداری این کاکتوس باعث باریک شدن و عدم بلند شدن موها می‌شود.

 دما:
به سختی سرما را تحمل می‌کند و دمای صفر درجه باعث خرابی آن می‌شود، دمای رشد مناسب آن در گلخانه ۲۵ الی ۴۰ درجه است.

موها:
در صورت کثیف شدن موها بر اثر گرد و غبار، می‌شود موهای کاکتوس را با محلول رقیق شده آب و صابون شست و شو داد ولی چندان راه حل خوبی نیست چون استفاده از مواد شیمیایی خود نیز منجر به آسیب رسیدن به کاکتوس می‌شود.

پیوند:
از آن جا که کاکتوس اولدمن روی خاک رشد چندانی ندارد پیوند دادن آن بسیار کار مفیدی است بهترین پایه برای پیوند کاکتوس اولدمن پایه نقره‌ای است (هم مقاومت بالایی دارد هم به راحتی خم نمی‌شود و هم تحمل تغییرات آب و هوایی و شرایط نامساعد را دارد) ولی در صورت کشت بذر اولدمن روی پایه پرسیکا هم قابل پیوند است.

تکثیر:
از طریق بذر و قلمه و پیوند قابل تکثیر است که بهترین روش آن سر زنی و پیوند دادن است چون رشد اولدمن از طریق بذر بسیار پایین است. و در حال حاضر بذر این گیاه در بازار موجود نمی‌باشد. برای آموزش کاشت بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

گلدهی:
کاکتوس اولدمن در سن بیست سالگی به بالا شروع به گل دهی می‌کند. این کاکتوس به سختی در شرایط گلخانه‌ای گل می‌دهد و بیشتر گل آن در طبیعت مشاهده می‌شود که همین دلیل کم بودن بذر آن در بازار می‌باشد.

اولدمن بر روی پایه نقره ای
اولدمن بر روی پایه نقره ای

 

مقایسه اولدمن
مقایسه اولدمن
سر زنی کاکتوس اولدمن
سر زنی کاکتوس اولدمن

 

کاکتوس اولدمن در طبیعت
کاکتوس اولدمن در طبیعت

برای خرید بذر کاکتوس اولدمن اینجا کلیک کنید.

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

2 دیدگاه برای “نکهداری کاکتوس سفالوسرئوس یا اولدمن یا کاکتوس پیرمرد

  1. Assa گفته:

    سلام یه سوال
    کاکتوس اولدمن سفال میبنده؟؟
    و ابنکه عکس آخری ک از طبیعت هست بشدت با بقیه عکس ها فرق داره دلیلش چیه؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه الدمن سفالو نمیبنده، عکس اخر احتمالا اشتباه هست یا موهای این نوع گیاه بمرور زمان میریزه.حتما بررسی واصلاح میکنیم ممنون از توجه شما.

دیدگاه‌ها بسته شده است.