همه چیز درباره کاکتوس ژیمینو رنگی پیوندی

همه چیز درباره کاکتوس ژیمینو رنگی

همه چیز درباره کاکتوس ژیمینو رنگی: مطمئناً هر علاقه‌مند به گل و گیاه کاکتوس‌های پیوندی رنگی که به رنگ‌های مختلف در بازار موجود هستند را دیده است. یک کاکتوس سبز که یک کاکتوس رنگی خوشگل بر روی آن قرار دارد. بسیاری فکر می‌کنند که این کاکتوس توپی بر روی پایه گل گیاه می‌باشد ولی در واقع این کاکتوس رنگی بر روی پایه پیوند شده است.

این واریته از ژیمینو که اغلب به رنگ‌های قرمز، صورتی، زرد، نارنجی، بنفش، کرم و رنگ‌های ابلق دیده می‌شود برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ در ژاپن تکثیر شد. در ابتدا کاکتوسی بسیار با ارزش و گران قیمت محسوب می‌شد، که به مرور با تکثیر زیاد این گونه در سراسر دنیا قیمت و ارزش آن پایین آمد.

کاکتوس رنگی پیوند شده در واقع واریته gymnocalycium mihanovichii friedrichii rubra می‌باشد که اگر وارداتی باشد معمولاً بر روی کاکتوس هیلوسرئوس پیوند شده است. کاکتوس‌های ژیمینو تک رنگ دارای کلروفیل نیستند پس به تنهایی نمی‌توانند بر روی خاک زندگی کنند. پس شاید این سؤال پیش آید که چگونه تکثیر می‌شوند؟ این کاکتوس‌ها از طریق تن جوش‌ها یا به اصطلاح عامیانه از طریق بچه‌ها تکثیر می‌شوند. البته بعضی از آنها که داراری رگه‌های سبز یا سیاه هستند می‌توانند به صورت مستقل بر روی خاک زندگی کنند. در شکل زیر دور این نوع ژیمینوها خط کشیده شده است.

ژیمینو ابلق

برای پیوند ژیمینوهای رنگی بیشتر از پایه‌های Hylocereus undatus یا H. trigonus استفاده می‌شود. این پایه سرعت رشد بالایی دارد و پیوندک به سرعت بر روی آن رشد خواهد کرد. ولی عمر نگهداری پیوندک‌های رنگی بر روی این پایه پایین بوده و معمولاً بیش از چند سال نخواهد بود.

پس چرا با وجود پایین بودن عمر این کاکتوس‌ها همچنان از این پایه برای پیوند زدن ژیمینو رنگی استفاده می‌شود؟ آسان بودن تکثیر هیلوسرئوس، آسان بودن پیوند بر روی آن، ارزان بودن و مجبور شدن خریدار به جایگزینی ( یعنی سود بیشتر برای تولید کننده) می‌تواند از دلایل استفاده از این پایه برای این کاکتوس باشد.

هنگامی که دو گیاه را روی هم پیوند می‌زنیم ممکن است نیازهای آبیاری، نور یا خاک آنها باهم متفاوت باشد پس چه کاری باید انجام داد؟ در این شرایط باید نیازهای پایه را در نظر بگیرم. یعنی شرایط لازم برای رشد مناسب پایه را فراهم کنید نه پیوندک.

پایه هیلوسرئوس به نور ملایمی احتیاج دارد و نور خیلی شدید را تحمل نخواهد کرد. همچنین نسبت به سایر کاکتوس‌ها آبیاری بیشتری نیز نیاز دارد. دمای مناسب در زمستان برای نگهداری این کاکتوس بین ۵ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

حتماً از گلدان‌های کوچک برای این گیاه استفاده کنید. هیلوسرئوس به کوددهی زیادی نیاز ندارد.

اگر شرایط لازم برای پایه را فراهم کنید مطمئناً پیوند شما هم سالم رشد خواهد کرد.

آیا ژیمینوهای رنگی را می‌توان در خاک پرورش داد؟ ژیمینوهایی که دارای رنگ‌های خالص زرد، قرمز، صورتی و غیره هستند توانایی زندگی به طور مستقل را ندارند و حتماً باید بر روی پایه نگهداری شوند. ولی اگر ابلق باشند یعنی قسمتی از گیاه سبز باشد بله می‌توان بر روی خاک نیز نگهداری کرد.

برای مطالعه آموزش نگهداری کاکتوس ژیمینو رنگی اینجا کلیک کنید.


همه چیز درباره کاکتوس ژیمینو رنگی

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

10 دیدگاه برای “همه چیز درباره کاکتوس ژیمینو رنگی پیوندی

  1. محمد چیت ساز گفته:

    سلام
    من ژیمینوی رنگی قرمز مایل به صورتی دارم ولی متاسفانه رنگش رو به بی حالی هست و از اون شفافیت رنگی که قبل داشته فاصله گرفته، برای بهتر شدن و شفاف شدن رنگ ژیمینو ها چیکار باید کرد؟ و لینکه چون روی پایه نقره ای هست، باید توی آفتاب شدید قرار بگیره؟
    متشکرم

  2. yaserghajar گفته:

    سلام، عرض ارادت
    خواستم بپرسم ایا این ژمینو ابلغهایی که دورش خط کشیدید با ژمینو فریدریچی های ابلغ که تو بازار موجوده و قیمت بالای یکونیم ودو ملیون داره فرق میکنه یا همونه؟ لطفن اگر متفاوته فرقش را هم بگید ممنون.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه فرق دارند اینها ژیمنو میهانوویچی فردریکی هستند وبا ژیمنوفردریکی فرق دارند قیمت اینها پایین تر هست. فردریکیهای تک خار گرونتر هستند.

  3. نوید گفته:

    با سلام
    ایا این کاکتوس های پیوندی اگر رگه سبز هم داشته باشند گلدهی و بذر دهی دارن؟
    با تشکر

  4. مهسا گفته:

    سلام وقت بخیر
    هیلو سرئوس همون دراگون فروت هست؟
    اکانتو سرئوس چه واریته ایش برای پیوند استفاده میشه؟
    و اینکه پایه های سه پهلو اسم علمیشون چیه؟
    کلن کدوم نوع پایه ها سه پهلو هستن و روش تمایزشون چیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، هیلو سرئوس اسم گیاه هست،Hylocereus،دراگون فروت اسم میوه این گیاه هست، اکانتو سرئوسAcanthocereus، از نظر تیغها واروئلها با هم فرق دارند، اگر از هردو گیاه دارید کنار هم قرار بدید میتونید فرقشون مشاهده کنید، اکثریت سرئوسها برای پیوند زدن مناسب هستند.

  5. اسی گفته:

    سلام میخواستم بدونم قیمت این کاکتوس های رنگی که به هیلوسرئوس پیوندداده میشندقیمتشون چنده وازکجا میشه پیداش کردواسه خرید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در مورد قیمتها اطلاعی ندارم از گلفروشیها ویا فروشگاهای اینترنتی میتونید تهیه کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.