نگهداری کاکتوس‌ ها در فصل بهار

نگهداری کاکتوس‌ها در فصل بهار

نگهداری کاکتوس‌ها در فصل بهار: با شروع فصل بهار طبیعت شروع به زنده شدن می‌کند. درختان از خواب زمستانی بیدار شده و انواع گل‌ها و گیاهان شروع به سبز شدن و شکوفایی می‌کنند. کاکتوس‌ها نیز مانند اکثر گیاهان با شروع شدن بهار شروع به رشد و شکوفایی می‌کنند. کاکتوس‌هایی که دوران خواب را سپری کرده‌اند با آغاز بهار دوباره شروع به رشد می‌کنند پس باید یک سری اقدامات و شرایط را برای آنها فراهم کنیم.

 

تعویض خاک گلدان کاکتوس‌ها:
اگر کاکتوس شما نیاز به تعویض خاک دارد بهترین زمان برای تعویض خاک قبل از شروع فصل رشد می‌باشد. یعنی به عبارتی نیمه دوم اسفند در بیشتر مناطق ایران زمان مناسبی برای تعویض گلدان کاکتوس‌ها می‌باشد. هر چند در صورت ضرورت در هر فصلی می‌توان اقدام به تعویض گلدان و خاک کاکتوس‌ها کرد. برای تهیه ترکیب خاک مناسب برای کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

 

افزایش نور:
برای جلوگیری از کم نور شدن و رشد علفی کاکتوس‌ها، بهتر است نور کافی را در این فصل برای کاکتوس‌ها فراهم کنیم. مواظب باشید که تابش شدید و مستقیم آفتاب باعث سوختگی کاکتوس‌های شما نشود. نور ملایم پشت پنجره یا نور فیلتر شده گلخانه برای کاکتوس‌ها مناسب می‌باشد. کاکتوس‌ها در فصل رشد روزانه حداقل به ۳ الی ۶ ساعت نور کامل نیاز دارند.

 

آبیاری کاکتوس‌ها در فصل بهار:
در فصل رشد طبیعتاً کاکتوس‌ها به آبیاری بیشتری نیاز دارند. معمولاً بسته به نوع کاکتوس، اندازه و شرایط نگهداری مانند دما، رطوبت، برای اکثر کاکتوس‌ها هفته‌ای یک مرتبه آبیاری در فصل بهار کافی می‌باشد. برای درک بهتر از میزان آبیاری کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

 

کوددهی کاکتوس‌ها در فصل بهار:
اگر احساس می‌کنید خاک گلدان کاکتوس شما خیلی غنی از مواد غذایی نیست یا از خاک‌های ماسه‌ای کامل یا کوکوپیت استفاده کرده‌اید، بهتر است از کود برای رشد بهتر کاکتوس‌ها استفاده کنید. در فصل رشد هر ماه یک مرتبه کوددهی به رشد بهتر آنها کمک خواهد کرد. از کودهای npk ازت پایین و پتاس بالا می‌توانید برای کوددهی کاکتوس‌ها استفاده کنید. هرگز سعی نکنید با کوددهی زیاد باعث رشد بیشتر کاکتوس شوید، این کار می‌تواند باعث آسیب جدی به گیاه شما شود. رشد کاکتوس‌ها کند می‌باشد و بستگی به گونه و شرایط محیطی دارد. برای خرید کود مخصوص کاکتوس اینجا کلیک کنید.

 

دما مناسب نگهداری کاکتوس‌ها در فصل بهار:
دمای مناسب برای رشد اکثر کاکتوس‌ها بین ۲۰ تا ۳۵ درجه می‌باشد. در بهار اختلاف دمایی روز و شب بالا می‌باشد. مثلاً در شهر میاندوآب در آذربایجان در اکثر روزها اختلاف دمایی روز و شب بیش از ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این اختلاف دمایی هیچ مشکلی برای کاکتوس‌ها ایجاد نمی‌کند و شاید برای رشد بهتر کاکتوس‌ها مفید هم باشد.

 

اگر کاکتوس‌های شما به خوبی در فصل زمستان استراحت کرده‌اند با فراهم کردن شرایط بالا شاهد رشد عالی و گلدهی آنها خواهید بود و با گرده افشانی گلها می‌توانید از کاکتوس‌ها بذر تولید کرده و از نگهداری آنها لذت ببرید.

برای مطالعه مقاله آموزش نگهداری کاکتوس ها در فصل تابستان اینجا کلیک کنید.

نگهداری کاکتوس‌ها در فصل بهار

نگهداری کاکتوس‌ها در فصل بهار

نگهداری کاکتوس‌ها در فصل بهار

نویسنده: کاظم دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات