آفت زنجره مو یا جیرجیرک انگور چیست؟ را مبارزه و بهترین سم چیست؟

زنجره انگور

آفت زنجره مو یا جیرجیرک انگور چیست؟

زنجره مو یا جیرجیرک انگور حشراتی هستند که می توانند آفات انگور باشند. آنها از شیره انگور تغذیه می کنند و می توانند به برگ ها، شاخه ها و میوه های گیاه آسیب وارد کنند. این آسیب تغذیه می تواند قدرت و عملکرد انگور را کاهش دهد و در موارد شدید باعث مرگ گیاه شود. برای مدیریت آسیب زنجره مو به انگور، کشاورزان ممکن است از حشره کش ها استفاده کنند، تاک ها را با توری محافظ بپوشانند، یا قسمت های آسیب دیده گیاه را هرس کنند.

 

چگونه آفت زنجره انگور را در تاکستان کنترل کنیم؟

راه های مختلفی برای کنترل آفات زنجره مو وجود دارد:

  1. کنترل شیمیایی: استفاده از حشره کش هایی مانند پیرتروئیدها یا نئونیکوتینوئیدها می تواند به طور موثر جمعیت زنجره تاک یا انگور را کنترل کند.
  2. موانع فیزیکی: پوشاندن انگورها با توری مشبک ظریف یا اعمال موانع چسبنده روی تنه تاک می تواند از رسیدن زنجره مو به برگ و میوه جلوگیری کند.
  3. هرس: از بین بردن شاخه ها و برگ های آلوده از درخت انگور می تواند آسیب زنجره مو را کاهش دهد.
  4. کنترل طبیعی: تشویق حضور شکارچیان طبیعی مانند پرندگان، عنکبوت ها و زنبورهای انگلی می تواند به کاهش جمعیت زنجره مو کمک کند.
  5. اقدامات پرورشی: حفظ سلامت انگور از طریق آبیاری مناسب، کوددهی و هرس می تواند مقاومت آنها را در برابر آسیب زنجره انگور افزایش دهد.

هنگام انتخاب بهترین روش کنترل، شرایط خاص رشد، شدت آلودگی و نوع تاک مهم است.

زنجره انگور

بهترین سم برای از بین بردن آفت زنجره مو یا جیرجیرک انگور چیست؟

بهترین سم برای از بین بردن زنجره مو در انگور به عوامل متعددی مانند شدت آلودگی، نوع انگور و میزان کنترل مطلوب بستگی دارد.

حشره کش هایی مانند پیرتروئیدها و نئونیکوتینوئیدها معمولاً برای کنترل آفات زنجره مو در انگور استفاده می شوند. نئونیکوتینوئیدها، مانند ایمیداکلوپرید، حشره کش های سیستمیک هستند که توسط گیاه جذب می شوند و می توانند محافظت طولانی مدت در برابر زنجره مو یا جیرجیرک تاک ایجاد کنند.

چرخه زندگی آفت درخت انگور زنجره مو چگونه است؟

چرخه زندگی آفت زنجره مو در انگور معمولاً شامل چندین مرحله است: تخم، پوره و بالغ.

۱- تخم: زنجره های ماده تخم های خود را در شکاف هایی که در شاخه ها و شاخه های درخت انگور ایجاد می کنند می گذارند. تخم ها در عرض ۱۰ تا ۱۴ روز به پوره تبدیل می شوند.

۲- پوره: پوره ها حشراتی نابالغ هستند که در زیر زمین زندگی می کنند و از ریشه درخت انگور تغذیه می کنند. آنها قبل از رسیدن به مرحله بزرگسالی از چندین پوست اندازی عبور می کنند.

۳- بالغ: هنگامی که پوره ها به بلوغ می رسند، از زمین بیرون می آیند و از تنه انگور بالا می روند تا به شکل زنجره مو بالغ پوست اندازی شوند. بزرگسالان دارای اسکلت خارجی متمایز و سخت و بالهای بزرگ هستند. آنها از شیره درخت انگور تغذیه می کنند و باعث آسیب به برگ، شاخه ها و میوه می شوند.

۴-تولید مثل: زنجرههای بالغ جفت می شوند و تخم می گذارند و چرخه را از نو شروع می کنند. زنجره ها معمولاً در ماه‌های تابستان فعال هستند و چرخه زندگی آن‌ها بسته به گونه‌ها بین ۲ تا ۵ سال طول می‌کشد.

درک چرخه زندگی زنجره مو می تواند به پرورش دهندگان انگور کمک کند تا پیش بینی کنند چه زمانی و در کجا جمعیت زنجره ممکن است مشکل ساز باشد و به آنها اجازه دهد استراتژی های کنترل خود را بر این اساس برنامه ریزی کنند.

 

نام‌های محلی زنجره مو در ایران

نام این حشره در زبان مازندرانی جینجاقالی، در گویش خراسانی چز، در گویش کرمانی چنزو، در گویش قزوینی سسرگ، در گویش سیستانی چَرْچَرَکْ، در گویش کردی گروسی سی‌سی‌رو و در گویش ترکی جر است. گونه‌ای از این حشره با نام محلی تژق وجود دارد که در خراسان جنوبی شهرستان قاین و شهرستان بیرجند، همین‌طور در شهر آیسک و سه قلعه(با نام محلی شاشنگ)، در فصول گرم سال یعنی از نیمه‌های بهار دیده می‌شود. (تژق هم لابه لای درختان و بوته‌های خشک گیاهان را برای اقامت بیشتر ترجیح می‌دهد. تژق مصرف خوراکی دارد و به عمل بودادن یا برشته کردن آن برجو گویند و به ذائقه مردم محلی طعم لذیذی هم دارد.)

نویسنده: کاظم دروگریان

بهترین محصولات باغبانی دنیا را از ما خرید کنید

★ ۵
۲,۲۷۰,۰۰۰ تومان
۵
۵,۲۵۰,۰۰۰ تومان
۵
۱,۵۹۰,۰۰۰ تومان

.